گزارش محققان ژاپنی؛ رژیم غذایی کم فیبر در حاملگی به مغز نوزاد صدمه می رساند

به گزارش آنی غذا، مطالعات نشان می دهد که فیبر خیلی کم در رژیم غذایی مادر در دوران حاملگی امکان دارد رشد ذهنی کودک را کُند نماید.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که رژیم غذایی کم فیبر در دوران حاملگی عملکرد اعصاب مغز را در فرزندان کُند می کند. حال مطالعه جدید، همین تاثیر را در انسان ها نشان داده است.
«کانیو میاکه»، سرپرست این مطالعه از دانشگاه یاماناشی ژاپن، اظهار داشت: «اکثر زنان آبستن در ژاپن فیبر غذایی بسیار کمتری نسبت به مقدار سفارش شده مصرف می کنند.»
میاکه در ادامه اضافه کرد: «نتایج ما شواهد تقویت کننده ای عرضه کرد در خصوص این که سوءتغذیه در دوران حاملگی با افزایش ریسک تأخیر رشد عصبی در کودکان مرتبط می باشد.»
برای این مطالعه، محققان رشد کودکانی را که مادرانشان بیشترین فیبر را می خوردند با مادرانی که فیبر کمتری مصرف می کردند، مقایسه کردند. این مطالعه شامل ۷۶۰۰۰ جفت مادر و نوزادی بود که بخشی از مطالعه محیط زیست و کودکان ژاپن بودند.
در مقایسه با کودکانی که مادرانشان بیشترین فیبر را در دوران حاملگی می خوردند، کودکانی که مادرانشان کمترین فیبر را مصرف می کردند، بیشتر احتمال داشت که تأخیر در رشد عصبی را نشان دهند. تأخیرها بر مهارت های ارتباطی، حل مساله و مهارت های شخصی-اجتماعی تاثیر می گذارد.
محققان همینطور شاهد تأخیر در حرکت و هماهنگی بودند.
منابع خوب فیبر رژیمی شامل آجیل و دانه ها، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات است.

منبع: