راهی برای کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی

آنی غذا: به گزارش آنی غذا، اصفهان مطالعاتی که اخیرا انجام شده نشان داده است که رژیم های غذایی غنی از روغن زیتون می توانند خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی را کاهش دهند و مانع پیشرفت تصلب شرایین شوند.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا و به نقل از هلث، روغن زیتون یک روغن پرکاربرد و سرشار از ترکیبات محافظ است. این روغن در رژیم غذایی مدیترانه ای بسیار پرکاربرد است و محافظت در مقابل خیلی از بیماری ها همچون بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲، از مهم ترین خواص این روغن به حساب می آید.

بر اساس آمار، بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده شناخته شده است. ازاین رو، رژیم غذایی مناسب و زندگی سالم می تواند سبب کاهش چربی و فشار خون، بهبود عملکرد رگ های خونی و جلوگیری از مبتلا شدن به تصلب شرایین یا آترواسکلروز شود.

آترواسکلروز، یک اصطلاح پزشکی برای ضخیم یا سفت شدن شریان ها است. این بیماری در نتیجه تجمع پلاک ایجاد می شود و پلاک حاوی رسوبات چربی است که بر دیواره شریان ها تجمع می کنند. زمانیکه چربی ها، سلول های خونی، کلسترول و سایر مواد در شریان ها تجمع می کنند، پلاک ها هم به آرامی در طول زمان تشکیل می شوند و جریان خون را محدود می کنند، بنابراین آترواسکلروز را عامل اصلی بیماری قلبی می دانند.

در این رابطه، مشخص شده است که رژیم های غذایی غنی از روغن زیتون، مانند الگوهای غذایی مردمی که در امتداد سواحل دریای مدیترانه زندگی می کنند، میزان مبتلا شدن به بیماری های قلبی و تصلب شرایین را می کاهد.

روغن زیتون حاوی ترکیباتی همچون آنتی اکسیدان های فنولی است که تولید مولکول های التهابی را که سبب افزایش تصلب شرایین می شوند، می کاهد. برای مثال، اولئوروپئین (Oleuropein) یک ترکیب فنولی است که در روغن زیتون یافت می شود. این ترکیب علاوه بر این که به کاهش التهاب کمک می نماید، از افزایش مولکول های چسبنده سلولی که در توسعه و پیشرفت تصلب شرایین نقش مهمی دارند هم جلوگیری می کند.

مطالعاتی که اخیرا انجام شده نشان داده است که رژیم های غذایی غنی از روغن زیتون می توانند به کاهش پیشرفت تصلب شرایین کمک نماید. در این رابطه، یک مطالعه بر روی ۹۳۹ فرد مبتلا به بیماری قلبی انجام شد، این مطالعه نشان داد در افرادی که یک رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از روغن زیتون را به مدت هفت سال دنبال کرده اند، در مقایسه با افراد دیگر پیشرفت آترواسکلروز به میزان قابل ملاحظه ای کاسته شده است. این مطالعه با اندازه گیری ضخامت دو لایه داخلی شریان کاروتید (IMT-CC)، و ارتفاع پلاک در شریان کاروتید انجام شد.

همچنین، در مطالعه دیگری که بر روی ۹۲۹۷۸ فرد آمریکایی انجام شد، مشخص شد افرادی که روزانه بیشتر از نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که در رژیم غذایی خود روغن زیتون مصرف نمی کنند، ۱۴ درصد کمتر در معرض خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی قرار می گیرند. یافته ها از آن حکایت می کند که مصرف منظم روغن زیتون می تواند به کاهش کلسترول LDL، افزایش سطح کلسترول HDL، محافظ از قلب و هم کاهش فشار خون کمک نماید.

منبع: