وزیر بهداشت اعلام كرد افزایش ۱۰ درصدی مراجعات درمانی بیماران قلبی و فشارخونی در ایام گرم

به گزارش آنی غذا، وزیر بهداشت ضمن اشاره به همزمانی مراسم اربعین سال جاری با روزهای گرم سال، مهم ترین دغدغه وزارت بهداشت را پیشگیری و مقابله با گرمازدگی دانست و در عین حال از افزایش مراجعات به مراکز درمانی به علت گرمازدگی در ایام اخیر اطلاع داد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه جلسه قرارگاه بهداشت و درمان اربعین در ستاد وزارت بهداشت، با بیان این مطلب، از استقرار ۳۷۳ دستگاه آمبولانس، ۵۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۲ فروند بالگرد اورژانس، سه فروند هواپیما و آماده باش کامل ۱۹۷ بیمارستان در مرزهای شرقی و غربی و اعزام یک هزار و ۳۵ نفر از نیروهای حوزه سلامت به پایانه های مرزی برای ارائه ی خدمت به زائرین اربعین اطلاع داد.
وی با اعلان اینکه ۱۱۲ نفر از پزشکان متخصص و عمومی برای خدمت رسانی به زائرین به مرزهای شرق و غرب کشور اعزام خواهند شد، تصریح کرد: ۶۳ موکب سلامت توسط وزارت بهداشت راه اندازی می شود و ۳۴۰ نفر از نیروهای تخصصی بهداشتی و درمانی هم برای مساعدت با هلال احمر به عراق اعزام می شوند.
وزیر بهداشت به آماده بودن سازه های ثابت بهداشتی و درمانی در مرزهای مهران، شلمچه و خسروی اشاره نمود و جلوگیری از گرمازدگی را در اولویت دانست و اظهار داشت: به زائرین سفارش می نماییم حتی المقدور در ساعات روز و اوج گرما، حرکت نکنند و حرکت خویش را در ساعات خنک یا شب انجام دهند و حتما در طول سفر، مایعات فراوان میل کنند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، کتر عین اللهی خاطرنشان کرد: برای مقابله با گرمازدگی زائرین، تأمین سرم به میزان کافی انجام شده است. نخستین اقدام کادر درمان در رویارویی با زائرین گرمازده، خنک کردن آنها در کانکس سرما یا سازه های ثابت است و علاوه بر آن، تمام اقدامات درمانی مورد نیاز دراین زمینه، پیشبینی شده است.
وی با اشاره به دیدار با همتای عراقی خود در دو هفته گذشته در تهران، اظهار داشت: هماهنگی های خوبی با وزیر بهداشت عراق انجام شد و تلاش خواهیم کرد همکاریهای مشترک در مراکز درمانی با مشارکت نیروهای ایرانی برای درمان زائرین افزایش یابد؛ البته مسئولیت درمان در عراق، به عهده سازمان هلال احمر است اما وزارت بهداشت برای عرضه خدمات درمانی به زائرین، با این سازمان همکاری کامل دارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلان اینکه نیروهای بهداشتی و درمانی ایرانی در بیمارستانهای ثابت عراق در راه حرکت زائرین اربعین، حضور خواهند داشت، اظهار داشت: بیمارستانهای صحرایی توسط نیروهای مسلح و بنیاد برکت در نزدیکی کربلا، راه اندازی می شوند و با مشارکت نیروهای داوطلب، خدمات درمانی مورد نیاز زائرین را عرضه خواهند داد.
دولت نشان داده که برای سلامت مردم اولویت قائل است
دکتر عین اللهی از هیات دولت، رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور به سبب موافقت با پیشنهاد وزارت بهداشت در خصوص تعطیلی آخر هفته جاری تقدیر کرد و اظهار داشت: دولت نشان داده که برای سلامت مردم اولویت قائل است و نمونه آن در دوران کرونا بود که با همه توان برای مهار این بیماری همه گیر وارد صحنه شد.
وی با اشاره به گرمای کم سابقه هوا و افزایش مراجعات به مراکز درمانی به سبب گرمازدگی، اظهار داشت: بنا بر اعلام سازمان اورژانس کشور، میزان مراجعات بیماران قلبی و عروقی و مبتلایان به فشارخون در این روزهای گرم، ۱۰ درصد افزایش داشته است و به مردم سفارش می نماییم حتما سفارش های بهداشتی برای جلوگیری از گرمازدگی بخصوص در افراد مسن و کودکان را رعایت کرده و در ساعات گرم، از قرار گرفتن در فضای باز و در معرض نور آفتاب پرهیز کنند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در این تعطیلات، مراکز درمانی در حالت آماده باش قرار دارند و تعطیلی ها شامل مراکز درمانی، درمانگاه ها و نیروهای آنها نمی شود تا خدمات درمانی مورد نیاز مردم عرضه شود.

منبع: