رژیم غذایی مدیترانه ای کلید مقابله با آلزایمر است؟

به گزارش آنی غذا، خراسان رضوی رژیم غذایی مدیترانه ای حتی در سنین بالاتر هم از مغز محافظت می کند.
به نقل از ارث، نتایج تحقیق جدیدی که محققان دانشگاه راش در شیکاگو انجام دادند، نشان میدهد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند تیزبینی ذهنی را در سنین بالاتر افزایش دهد و به صورت بالقوه علایم زوال عقل را خنثی کند.
در این تحقیق افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای را رعایت کردند، عملکرد شناختی بالاتری از خود نشان دادند. این مطالعه عوامل دیگری را در شیوه زندگی ازجمله عدم سیگار کشیدن، عدم مصرف الکل و ورزش منظم را بعنوان عوامل موثر در سلامت شناختی برجسته می کند.
اثربخشی رژیم غذایی مدیترانه ای در مقابل زوال شناختی به ماهیت متعادل آن نسبت داده می شود که سبب سیری و کاهش تمایل به میان وعده های ناسالم می شود. این الگوی غذایی سبب افزایش وزن سالم می شود و مشکلات عروقی در رابطه با چاقی را که برای عملکرد مغز مضر است، کم می کند. محتوای بالای میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها، از مزایای محافظت عصبی آن بیشتر حمایت می کند.
بررسی های مغزی بعد از مرگ برای نشانگرهای آلزایمر نشان داد که سبک زندگی سالم به صورت بالقوه کاهش شناختی را علیرغم وجود شاخصهای فیزیکی این بیماری می کاهد.
مجموعه ای از تحقیقات نقش رژیم غذایی را در افزایش امید به زندگی و افزایش کیفیت زندگی تایید و بر اهمیت انتخاب های غذایی در مدیریت خطر زوال عقل، ازجمله آلزایمر که مجموعاً میلیونها نفر را تحت تاثیر قرار می دهند، تاکید می کنند.
مقاله مرتنط با این تحقیق در نشریه JAMA Neurology انتشار یافته است و رژیم غذایی مدیترانه ای را بعنوان رویکرد تغذیه ای بهینه معرفی می کند.
نتایج تحقیقات به صورت مداوم نشان داده است که رعایت این رژیم می تواند منجر به کاهش خطر مبتلا شدن به بیماریهای قلبی عروقی، ازجمله حملات قلبی و سکته شود. این مورد تا حدی بدین سبب است که رژیم غذایی به مدیریت فشار خون، سطح کلسترول و التهاب کمک می نماید که همگی از عوامل خطر بیماری قلبی هستند. رژیم غذایی مدیترانه ای نقش بسزایی در مدیریت وزن و پیشگیری و کنترل دیابت دارد.
میتوان از نتایج رژیم غذایی مدیترانه ای در سلامت روان هم بهره مند شود. بعضی از نتایج تحقیقات نشان می دهند که این رژیم غذایی امکان دارد به کاهش خطر افسردگی و اضطراب کمک نماید، باآنکه تحقیقات بیشتری برای درک کامل این ارتباطات مورد نیاز است.

منبع: