ردپای فلزات سمی در آشپزخانه

به گزارش آنی غذا، خراسان رضوی بعضی از بشقاب ها و کاسه های سرامیکی با لعاب حاوی سرب تهیه شده اند.
به نقل از تایم اسلایو، نتایج تحقیقی نشان داد که بعضی از بشقاب ها و کاسه های سرامیکی که از فروشگاه های زنجیره ای خریداری شده اند، با لعاب حاوی سرب، فلز سنگین سمی که هنگام مصرف می تواند به چندین اندام صدمه برساند، پوشانده شده اند.
این مقاله به دنبال تحقیقاتی منتشر گردید که نشان داد به سبب اثرات مضر سرب بر سیستم قلبی عروقی، قرار گرفتن در معرض آن با مرگ ۲.۳ تا ۸.۲ میلیون نفر در سال در سرتاسر جهان مرتبط می باشد.
تخمین زده می شود که حدود ۷.۸ میلیون کودک صفر تا ۱۴ ساله در آفریقای جنوبی مسمومیت با سرب دارند که حدود ۵۳ درصد از کل جوانان در آن محدوده سنی است به این معنا که آنان بیشتر از پنج میکروگرم سرب در هر ۱۰۰ میلی لیتر خون دارند؛ سرب خطر مشکلات سلامتی را در هر سطحی می افزاید.
نتایج تحقیقات نشان داد که بعد از آزمایش لعاب، تقریبا ۶۰ درصد از اقلام، حاوی بیشتر از حداکثر مقدار سرب سفارش شده توسط سازمان ملل هستند که ۰.۰۰۹ درصد از کل محتوای آن است و به صورت متوسط اقلام حاوی حدود ۴۷ برابر این مقدار بود.
لعاب، پوششی مایع است که روی سرامیک ها اعمال می شود تا آنها را براق تر و بادوام تر کند. بعد از پوشش، سرامیک پخته می شود و آنرا براق می کند. سرب اغلب در لعاب ها برای افزودن رنگ اضافی و افزایش مقاومت در مقابل آب استفاده می شود اما اگر سرامیک در دمای کافی بالا گرم نشود، لعاب به صورت کامل جامد نمی گردد. در مورد ظروف سرامیکی به این معنا است که امکان دارد سرب به غذا یا آب تهیه شده در این ظروف سرازیر شود، بخصوص اگر برای پخت وپز یا نگهداری غذاهای اسیدی استفاده گردد.
کودکانی که در نزدیکی کارگاه های سفالگری زندگی می کردند، احتمال بیشتری داشت که مقادیر بالایی سرب در خون خود داشته باشند. محققان براین باورند که کودکان درحال تنفس در گرد و غبار سرب تولید شده توسط سفالگران مجاور قرار دارند.
گروهی از کارشناسان و مقامات یونیسف، بیانیه مشترکی در رابطه با مسمومیت با سرب در کشورهای درحال توسعه منتشر نمودند. این مورد استدلال می کند که علیرغم هزینه های فوق العاده سلامت، یادگیری و اقتصادی قابل انتساب به سرب، متوجه می شویم که بحران جهانی مسمومیت با سرب تقریبا به صورت کامل در برنامه های بهداشت، آموزش و توسعه جهانی وجود ندارد.

منبع: