محققان هلندی پی بردند؛ رژیم غذایی فستینگ برای افراد دیابتی مفیدست

آنی غذا: یک مطالعه جدید نشان میدهد رژیم غذایی فستینگ (شبه روزه داری) ممکنست به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک نماید سطح قند خون خودرا بهتر کنترل کنند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، بگفته پژوهشگران، افراد مبتلا به دیابت که غذا خوردن خودرا به یک بازه ۱۰ ساعته روزانه محدود می کردند، سطح قند خونشان در محدوده طبیعی بود.
محققان دریافتند که این بیماران همین طور سطح قند خون ۲۴ ساعته پایین تری را تجربه کردند و بطور مداوم قند ناشتا صبحگاهی شان زمانی که در یک الگوی غذایی محدود شرکت کردند، کم شد.
«شارلوت آندریسن»، محقق ارشد از دانشگاه ماستریخت در هلند، می گوید: «تغذیه محدود به زمان ممکنست یک رویکرد مؤثر برای بهبود سلامت متابولیک در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد، اما مطالعات بیشتری برای تأیید این یافته مورد نیاز است.»
برای این مطالعه، از ۱۴ بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ خواسته شد که مصرف غذای خودرا به یک بازه ۱۰ ساعته در روز محدود کنند و حداکثر از ساعت ۶ پس از ظهر به بعد دیگر چیزی نخورند. به آنها دستگاه های پایش مداوم گلوکز تعبیه شد که سطح قند خون آنها را هر ۱۵ دقیقه اندازه گیری می کرد.
به شرکت کنندگان گفته شد که در طول مدت زمان غذاخوردن، بدون محدودیت غذایی خاص، هرچه می خواهند بخورند. در خارج از آن زمان، آنها فقط مجاز به نوشیدن آب، چای ساده، قهوه سیاه و نوشابه های بدون کالری بودند.
شرکت کنندگان سه هفته را در این رژیم شبه روزه داری گذراندند و سه هفته دیگر هر زمان که دوست داشتند طبق معمول غذا خوردند.
در طول مدت زمان محدودیت در غذا خوردن، شرکت کنندگان بطور متوسط ۱۵ ساعت در روز سطح قند خون طبیعی داشتند، در حالی که در مدتی که هر چه می خواستند می خوردند به طور متوسط ۱۲ ساعت در روز سطح قندخون شان طبیعی بود.
به گفته پژوهشگران، دلیلهای بیولوژیکی محکمی وجود دارد که فکر نماییم رژیم غذایی فستینگ به کنترل بهتر دیابت کمک می نماید.
آندریسن اظهار داشت: «وقتی در حالت نخوردن هستید (شبیه روزه داری)، بدن شما ابتدا ذخایر گلیکوژن را که اساساً قند ذخیره شده در بدن است، تجزیه می کند. و سپس وقتی آن ذخایر گلیکوژن از بین رفت، بدن مجبور به تجزیه چربی ها می شود. نظریه این است که وقتی برای مدت طولانی تری نمی خورید، کارایی بیشتری در روش استفاده بدن از انرژی ذخیره شده وجود دارد.»

منبع: