محققان ژاپنی می گویند؛ رژیم غذایی پرفیبر ریسک زوال عقل را می کاهد

محققان دریافتند که میزان بالاتر فیبر غذایی با کاهش خطر مبتلا شدن به زوال عقل مرتبط می باشد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، مشخص شده است که مصرف فیبر برای یک سیستم گوارشی سالم بسیار مهم می باشد و همینطور دارای فواید قلبی عروقی مانند کاهش کلسترول است. حالا، شواهدی درحال ظهور است که نشان داده است فیبر برای مغز سالم هم مفید می باشد. در یک مطالعه جدید، محققان ژاپنی نشان دادند که رژیم غذایی پر فیبر با کاهش خطر ابتلاء به زوال عقل مرتبط می باشد.
در یک مطالعه در مقیاس بزرگ، بیشتر از ۳۵۰۰ بزرگسال ژاپنی در بررسی رژیم غذایی شرکت کردند و سپس به مدت دو دهه مورد پیگیری قرار گرفتند. نتایج نشان داد بزرگسالانی که فیبر بیشتری مصرف می کردند، بخصوص فیبر محلول، کمتر در معرض ابتلاء به زوال عقل بودند. این یافته ها امکان دارد به تعاملات بین روده و مغز مربوط باشد.
پروفسور «کازوماسا یاماگیشی»، نویسنده ارشد این مطالعه، می گوید: «زوال عقل یک بیماری مخرب است که معمولا احتیاج به مراقبت طولانی مدت دارد. بعضی از تحقیقات اخیر نشان داده است فیبر غذایی امکان دارد نقش پیشگیرانه ای داشته باشد. ما این مورد را با استفاده از داده هایی که از هزاران بزرگسال در ژاپن برای مطالعه بزرگی که در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد جمع آوری شده بود، بررسی کردیم.»
شرکت کنندگان نظرسنجی هایی را تکمیل کردند که رژیم غذایی آنها را بین سالهای ۱۹۸۵ و ۱۹۹۹ ارزیابی کرد. آنها عموماً سالم و بین ۴۰ تا ۶۴ سال سن داشتند. سپس آنها از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۰ مورد پیگیری قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا آنها به زوال عقل مبتلا شده اند.
محققان داده ها را از مجموع ۳۷۳۹ فرد بالغ بر اساس میزان فیبر موجود در رژیم غذایی به چهار گروه تقسیم کردند. آنها دریافتند گروه هایی که میزان بالاتری از فیبر مصرف می کردند کمتر در معرض خطر ابتلاء به زوال عقل بودند.
این تیم همینطور بررسی کردند که آیا تفاوت هایی برای دو نوع اصلی فیبر وجود دارد: فیبرهای محلول و نامحلول. فیبرهای محلول که در غذاهایی مانند جو و حبوبات یافت می شوند، برای باکتری های مفیدی که در روده زندگی می کنند و همینطور فواید دیگری برای سلامتی دارند، مهم هستند. فیبرهای نامحلول موجود در غلات کامل، سبزیجات و برخی مواد غذایی دیگر برای سلامت روده مهم هستند. محققان دریافتند که ارتباط بین مصرف فیبر و زوال عقل برای فیبرهای محلول بارزتر است.
پروفسور یاماگیشی می گوید: «مکانیسم ها هم اکنون ناشناخته هستند، اما امکان دارد شامل فعل و انفعالاتی باشد که بین روده و مغز اتفاق می افتد. یک احتمال این است که فیبر محلول ترکیب باکتری های روده را تنظیم می کند. این ترکیب امکان دارد بر التهاب عصبی تاثیر بگذارد، که در شروع زوال عقل نقش دارد. همینطور امکان دارد فیبر رژیمی، سایر عوامل خطر زوال عقل مانند وزن بدن، فشارخون، لیپیدها و سطوح گلوکز را کم کند.»
امروزه در خیلی از کشورها، خیلی از مردم فیبر کمتری نسبت به سفارش متخصصان تغذیه مصرف می کنند. با تشویق عادات غذایی سالم با فیبر غذایی بالا، امکان دارد بتوان بروز زوال عقل را کم کرد.

منبع: