عوامل فرسایش مینای دندان و راه های پیشگیری

آنی غذا: مینای دندان پوشش خارجی دندان هاست و از آنجاییکه ۹۶ درصد از ترکیب مینای دندان را مواد معدنی می سازند، پس سخت ترین ماده در بدن شمرده می شود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، با این وجود، تعدادی از افراد دندان هایی دارند که ممکنست مینای آن ضعیف تر یا “نرم” باشد. زمانی که دندان ها از میزان کافی مینای دندان برخوردار نباشند یا مینای دندان ضعیف باشد، می توانند در معرض لطمه و پوسیدگی قرار گیرند.
اصطلاح دندان ضعیف یا نرم به چه معناست؟
دندان از چهار لایه بافت دندانی تشکیل شده است که شامل مینا، عاج، سِمِنتوم و مغز دندان یا پالپ می شود. اغلب زمانیکه شخص دندان های خودرا با خاصیت نرم و ضعیف بودن می داند به وجود مشکل در قسمت مینای دندان اشاره دارد. از آنجایی که مینای دندان سخت ترین قسمت دندان است در صورت لطمه دیدگی، لایه های داخلی نرم تر قابل تشخیص می باشد. اگر لطمه زیاد باشد ممکنست نرم ترین و داخلی ترین لایه یا همان پالپ دندان هم در معرض لطمه قرار گیرد.
این شرایط سبب درد و حساسیت دندان خصوصاً هنگام قرار گرفتن در معرض گرما و سرما می شود و دندانپزشک دندان فرد را ضعیف و نازک توصیف می کند که دلیل آن کمبود بخش حفاظتی مینای دندان است.
چه شرایطی می تواند سبب ضعیف شدن دندان شود؟
– فرسایش مینا: زمانیکه مینای دندان لطمه ببیند به خودی خود ترمیم نمی گردد.
– کاهش مینرالیزاسیون مینا: این شرایط زمانی اتفاق می افتد که پروسه ایجاد مینای دندان در بدن مختل شود.
– هیپوپلازی مینا: هیپوپلازی مینا زمانی رخ می دهد که دندان های فرد دارای نقص مینای دندان باشد.
– آملوژنزیس ایمپرفکتا: این اختلال نادر بر تشکیل مینای دندان تاثیر می گذارد. این عارضه می تواند موجب ناهنجاری های قابل توجه دندان ها همچون ایجاد حفره و تغییر رنگ شود.
– دندان های حساس: بااینکه اصطلاح “حساس بودن دندان” همیشه دقیق نیست اما برخی افراد ممکنست حساسیت دندان خودرا از ضعیف و نرم بودن آن بدانند.
همین طور شاخصهای خارجی دیگری وجود دارند که سبب ضعیف شدن دندان و مینای دندان می شوند. دندان قروچه، وارد شدن ضربه به دندان، استفاده از مسواک نامناسب و رفلاکس اسید معده همچون این موارد است.
چگونه می توان از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرد؟
بااینکه نمی توان از بروز برخی اختلالات که ممکنست موجب نرمی و ضعیف شدن دندان شود جلوگیری کرد، اما می توان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان اقداماتی انجام داد:
– روزانه دو بار مسواک بزنید
– از نخ دندان استفاده کنید
– میوه ها و سبزیجات مختلف و محصولات لبنی کم چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید
– حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید
– از مصرف نوشیدنیهای حاوی مواد قندی پرهیز کنید.

منبع: