احتمال ماندگاری ضایعات ریوی در بهبودیافتگان كرونا چقدر است؟

آنی غذا: رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا وضعیت تنفسی و احتمال ماندگاری مشکلات ریوی را در بیماران مبتلا به کرونا که بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند، تشریح نمود.

دکتر مصطفی قانعی در گفت و گو با ایسنا، درباره نحوه مراقبت در افراد مبتلا به کرونائی که گرفتار مشکلات تنفسی شده و پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده اند، اظهار داشت: زمانیکه سطح اکسیژن افراد مبتلا به بیماری کووید۱۹ که در بیمارستان بستری شدند، به سطح مناسبی در زمان استراحت برسد، پزشک آنها را ترخیص می کند، اما ممکنست بیمار پس از ترخیص و در زمان فعالیت گرفتار افت اکسیژن شود. بنابراین دستگاه پالس اکسیمتر بسیار در این مرحله به بیمار کمک می نماید که بداند در چه وضعیتی قرار دارد.

وی اضافه کرد: اگر بیماری که ترخیص شده، درحالی که دستگاه پالس اکسیمتر در انگشتش قرار دارد، حدود شش دقیقه مداوم پیاده روی کند، اما بیش از سه عدد گرفتار افت اکسیژن نشود، ینی وضعیت ریه او برای فعالیت مطلوب است، اما اگر سطح اکسیژن بیمار بیش از سه عدد افت کند، به این معنا است که فرد هنوز باید استراحت کند و پیاده روی و هرگونه ورزش دیگری به صلاح این فرد نیست تا زمانیکه ریه اش پاسخگوی اکسیژن مورد نیازش در حین فعالیت باشد. بدین سبب همین اندازه گیری بوسیله پالس اکسیمتر برای بیمار کفایت می کند و نیاز به سی تی اسکن های مکرر نیست.

وی اضافه کرد: اگر شدت ضایعه ریوی در حدی باشد که با اکسیژن بیمار را ترخیص کنند، فرد بیمار حتما به داروهایی نیاز دارد که پس از ترخیص هم التهاب ریه را کاهش دهند. پزشکان فوق تخصص ریه به این مساله آگاهند. در اینجا دیگر بیماری فرد، عفونی نیست، بلکه یک بیماری التهابی است که باید با نظر متخصص ریه پیگیری کنند تا سطح اکسیژن شان به حد عادی بازگردد.

قانعی افزود: کسانیکه پس از ترخیص گرفتار تنگی نفس هستند، این به مفهوم کمبود اکسیژن نیست. کمبود اکسیژن فقط با دستگاه سنجش اکسیژن شناسایی می شود، نه با تنگی نفس. حال ممکنست تنگی نفس برای مدتی در بهبود یافتگان کرونا ماندگار شود که چندان مهم نیست. هرچند که پزشکان فوق تخصص ریه برای آن هم داروهایی را تجویز می کنند تا التهاب ریه کم شده و اگر انسدادی در ریه وجود دارد، برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه به ندرت دیده می شود که ضایعه ریوی پس از ترخیص پیشرفت کند، اظهار داشت: خوشبختانه در بالای ۹۰ درصد موارد ضایعه ریه برگشت پذیر است. منتها ممکنست تا چهار ماه هم زمان ببرد. البته معمولا در بیماران خفیف پس از یک هفته، در بیماران متوسط پس از دو هفته و در بیماران شدید ممکنست تا چهار هفته برطرف شدن بیماری ریه طول بکشد.

قانعی اشاره کرد: اگر بیمار مبتلا به کرونا، پس از بهبودی همچنان سرفه می زند، پزشک فوق تخصص ریه باید علت سرفه را بررسی کند. سرفه به مدلول عدم رفع بیماری ریه نیست و ممکنست بیماری دیگری عود کرده یا حساسیت مجاری باشد. بیماران حتما باید تحت نظر فوق تخصص ریه باشند تا زمانیکه تمام شکایات بیماری رفع گردد. در عین حال باید توجه کرد که بیمار مبتلا به کرونائی که از بیمارستان ترخیص می شود، شانس انتقال بیماری به دیگران را ندارد.

منبع: