مطالعات نشان می دهد؛ كمبود ویتامین K خطر مرگ سالمندان را زیاد می كند

تحقیقات نشان می دهد افراد مسن دارای كمبود ویتامین K در مقایسه با سالمندان دارای میزان كافی این ویتامین، ۱۳ سال زودتر در معرض مرگ قرار دارند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، مطالعه جدید محققان دانشگاه تافتس ماساچوست نشان داده است افراد سنین ۵۴ تا ۷۶ سال با میزان پایین ویتامین K در خون شأن ۱۳ سال زودتر با احتمال مرگ روبرو هستند که مبین فواید حفاظتی ویتامین K در روند افزایش سن است.
در این تحقیق، حدود ۴۰۰۰ آمریکایی در رده سنی ۵۴ تا ۷۶ سال تحت مطالعه قرار گرفتند.
تیم تحقیق، شرکت کنندگان را برپایه میزان ویتامین K خون شأن دسته بندی کرد.
سپس شرکت کنندگان از لحاظ ریسک بیماری قلبی و ریسک مرگ در همه گروه ها بالغ بر حدود ۱۳ سال تحت پیگیری بودند.
نتایج، ارتباط قابل توجهی بین میزان ویتامین K و بیماری قلبی نشان نداد. اما افراد دارای کمترین میزان ویتامین K، ۱۹ درصد بیشتر با ریسک مرگ مواجه بودند.
ویتامین K یک ماده مغذی است که برای حفظ سلامت عروق خونی مهم می باشد. این ویتامین در سبزیجات پهن برگ نظیر کاهو، کلم و اسفناج یافت می شود. همینطور در بعضی روغن های گیاهی نظیر روغن سویا و کانولا هم وجود دارد.
«کیلا شیء»، سرپرست تیم تحقیق، در اینباره می گوید: «این احتمال که ویتامین K با بیماری قلبی و مرگ و میر مرتبط می باشد مبتنی بر دانش ما در مورد پروتئین های موجود در بافت عروقی است که برای فعالیت احتیاج به ویتامین K دارند. این پروتئین ها به جلوگیری از تشکیل کلسیم در دیواره های عروق خونی کمک می نماید. و بدون میزان کافی ویتامین K، عملکردشان کمتر می شود.»
به گفته محققان، مطالعات بیشتری برای توضیح علت ارتباط میزان ویتامین K با ریسک مرگ نیاز است.

منبع: