آلودگی آتش سوزی جنگل ها عملكرد ژن ها را تغییر می دهد

خراسان رضوی نتایج تحقیقات محققان دانشگاه موناش استرالیا نشان می دهد، حتی قرار گرفتن كوتاه مدت در معرض آلودگی هوا بر عملكرد ژن ها تأثیر دارد و افراد را در معرض بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و تنفسی قرار می دهد.
به گزارش مدیکال نیوز، مدت هاست که مشخص شده قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند منجر به مشکلات سلامتی کوتاه مدت مانند اختلال تنفسی شود، همینطور قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده های هوا منجر به استرس اکسیداتیو(عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن) و مواردی مانند افزایش ریسک مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی می شود.
هم اکنون، انجمن ریه آمریکا اخطار داده است که خطر آلودگی با افزایش آلودگی های گسترده مانند آتش سوزی جنگل ها بیشتر می شود.
نتایج مطالعات نشان می دهد که الان تعداد زیادی از مردم جهان در معرض افزایش آلودگی هوا قرار دارند.
نخستین شواهد عرضه شده در این تحقیق نشان می دهد، قرار گرفتن در معرض حتی میزان خیلی کم آلودگی هوا می تواند عملکرد ژن ها را تغییر دهد که این تغییر مبین مبتلا شدن به بیماری هایی مانند سرطان است.
این تحقیق توسط استادیار یومینگ گوو از دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی موناش و همکارانش در دانشگاه ناگازاکی ژاپن و دانشگاه کمبریج انگلستان انجام شده و شامل نمونه خون ۲۶۶ جفت دوقلو (۱۹۲ یکسان و ۷۴ غیر یکسان) و همینطور ۱۶۵ والدین در بریزبن استرالیا در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ است.
دوره هایی که نمونه خون گرفته شد، با داده های هفت ایستگاه کنترل کیفیت هوا در اطراف بریزبن در آن زمان مطابقت داده شد تا میزان قرار گرفتن در معرض PM2.5 (ماده اصلی ذرات موجود در دود) و دی اکسید گوگرد (آلاینده اصلی گازی) اندازه گیری شود.
محققان تغییر عملکرد را در ۶ ژن در رابطه با استرس اکسیداتیو و التهاب که مدت هاست از مهم ترین بیماری هایی است که توسط آلاینده ها ایجاد می شوند را موردبررسی قرار دادند و دریافتند میزان پایین آلودگی هوا منجر به تغییر عملکرد ژن همراه با عوارض جانبی و مرگ ومیر در بلند مدت می شود.
نتایج آخرین تحقیق نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا حتی در میزان پایین عواقب طولانی مدت بر سلامتی دارد که نتایج واقعی آنرا در بیماری همه گیر کووید-۱۹ شاهد می باشیم.
نتایج این تحقیق در نشریه پزشکی PLOS منتشرشده است.

منبع: