تاثیر رژیم غذایی گیاهی در پیش گیری از اختلالات شناختی

آنی غذا: رژیم غذایی گیاهی می تواند از افت شناختی پیشگیری كند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، نتایج یك تحقیق جدید نشان میدهد رژیم های غذایی سرشار از مواد خوراكی گیاهی و محصولات حیوانیِ كمتر در دوره میانسالی می تواند خطر نارسایی شناختی را در دوران بعدی زندگی بطور شایان توجهی كم كند.
جدیدترین بررسی های سازمان ملل حاكی از آنست كه هم اكنون بیشتر از ۱۳۷ میلیون فرد بالای ۸۰ سال در جهان زندگی می كنند. كارشناسان پیش بینی كرده اند این آمار تا سال ۲۰۵۰ افزایش سه برابری پیدا كرده و به ۴۲۵ میلیون نفر می رسد. همین طور تعداد مبتلایان به بیماری آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل رو به افزایش است.
با افزایش میانگین سنی جمعیت، تشخیص شاخصهای خطرزای اصلاح پذیر برای پیش گیری از بیماری هایی از قبیل آلزایمر اهمیت پیدا می كند. همین طور تغییر در سبك زندگی می تواند از خطر مبتلاشدن به بیماری های عصبی پیش رونده همچون افت شناختی بكاهد.
پژوهشگران در بررسی جدید خود بر نوع تغذیه بعنوان فاكتور مهم تاكید نمودند. رژیم غذایی سرشار از انواع میوه ها، سبزیجات، غلات و كاهش مصرف محصولات خوراكی حیوانی خطر مبتلاشدن به افت شناختی را در دوران بعدی عمر می كاهد.
تعدادی از محققان در سنگاپور به بررسی اطلاعات ۶۳ هزار و ۲۵۷ تبعه چینی ساكن در این كشور پرداختند. این افراد در فاصله سنی ۴۵ تا ۷۴ سال بوده اند و اطلاعاتی را در مورد رژیم غذایی، استعمال سیگار، مصرف مواد الكلی، فعالیت بدنی، مدت زمان خواب، قد، وزن و سابقه پزشكی در اختیار پژوهشگران گذاشتند.
پژوهشگران با اشاره به اینكه جمع آوری اطلاعات در فاصله سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ انجام گرفته، اظهار داشتند: تا سال ۲۰۱۶ این افراد تحت نظر و معاینات پزشكی بودند.
به گزارش مدیكال نیوز تودی، بررسی پژوهشگران نشان داد كه رژیم غذایی گیاهی در دوران میانسالی خطر بروز اختلالات شناختی را در دوران بعدی زندگی می كاهد.

منبع: