با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی صورت گرفت آغاز ساخت سنسور زیستی الكتروشیمیایی  برای تشخیص آلزایمر

آنی غذا: پژوهشگران در یك تلاش علمی، مطالعات برای طراحی و ساخت سنسور زیستی الكتروشیمیایی ویژه تشخیص بیماری آلزایمر را با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی شروع كردند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر فائزه شكری، مجری این طرح تحقیقاتی اظهار نمود: طراحی این سنسور زیستی، به شكلی است كه از آن می توان بعنوان ابزاری برای شناسایی “وزیكول های برون سلولی خاص” از خون استفاده نمود.
وی اظهار داشت: در این پژوهش نخستین سنسور زیستی بیماری آلزایمر طراحی و ایجاد می شود كه در آن “ماركر تائو فسفریله” در خون بیماران مبتلا به آلزایمر تشخیص داده می شود.
وی افزود: بعلاوه با در نظر گرفتن طراحی خاص این سنسور، می توان از آن با انجام تغییرات جزئی در شناسایی بیماری های دیگر همچون سرطان نیز استفاده نمود.
مجری طرح با بیان این كه این طرح با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی انجام می شود، تصریح كرد: روش های متفاوتی برای شناسایی “ماركرهای زیستی” در نمونه های مایعات بدن وجود دارد كه اكثرا هزینه بر و پیچیده هستند و هنوز هیچ یك از آنها موفق نشده اند بطور دقیق مبتلاشدن به آلزایمر را در فرد نشان دهند، بدین سبب انتظار می رود با شناسایی وجود پروتئین “تائو فسفریله” در خون، بتوان مبتلاشدن به آلزایمر را تشخیص داد.
بگفته دكتر شكری، در این پروژه تلاش می شود تا ابزاری طراحی شود كه با كمك آن بتوان مبتلاشدن به آلزایمر را بوسیله بررسی حجم بسیار اندكی از خون فرد نشان داد و این بیماری در مراحل اولیه شناسایی و از پیشرفت آن جلوگیری شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینكه باوجود طراحی و ساخت سنسورهای زیستی “ولتامتریك” و “آمپرومتریك” مختلف، هنوز سنسوری كه قابلیت كمی سازی تعداد وزیكول های برون سلولی، قابلیت جداسازی وزیكول های برون سلولی خاص (دارای ماركر خاص)، حساسیت بالا، قابلیت تولید انبوه با درصد تكرارپذیری و همانندی بالا و قیمت پایین ساخته نشده است و انتظار می رود طراحی و ساخت این دستگاه مقدمه ای برای ساخت سنسورهای مختلف برای بیماری های دیگر شود.
برمبنای اعلام ستاد توسعه علوم شناختی، دكتر شكری اشاره كرد: این طرح نیازمند دو بخش اصلی یكی جداسازی “وزیكول ها ” از خون و دیگری ساخت سنسور زیستی است كه تابحال با حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیكی همراه بوده و پیش بینی می شود ساخت این سنسور با خاصیت و قابلیت موثر در سال آینده تمام شود.

منبع: