محققان توصیه می كنند؛ رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت استخوان ها

آنی غذا: به قول متخصصان تغذیه، داشتن یك رژیم غذایی سالم می تواند به حفظ سلامت استخوان ها كمك نماید.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، دكتر «كاترین ویدرفورد»، از مركز پزشكی بث ایزرئیل بوستون، در این باره می گوید: «غالبا پیشگیری از بیماری های استخوانی با مصرف كافی كلسیم و ویتامین D با استفاده از رژیم غذایی امكان پذیر است.»
وی در ادامه می افزاید: «با مصرف تركیب درستی از غذاهای سرشار از كلسیم و ویتامین D می توانیم سیستم ایمنی مان را تقویت كرده و از استخوان هایمان محافظت نماییم. درحال حاضر خیلی از مواد خوراكی با كلسیم و ویتامین D غنی شده اند از اینرو تامین میزان مجاز این مواد معدنی در روز امكان پذیر است.»
متخصصان سفارش می كنند روزتان را با مصرف غلات غنی شده با كلسیم كه سرشار از فیبر و مقدار كم شكر است آغاز نمایید. مصرف غلات كامل همراه با یك فنجان شیر بالغ بر ۶۰۰ میلیگرم از كلسیم بدن را تامین می كند.
به گفته ویدرفورد، ماهی چرب هم منبع عالی ویتامین D است. مصرف ۸۵ گرم ماهی سالمون بیشتر از ۱۰۰ درصد میزان روزانه ویتامین D بدن را تامین می كند.
وی در ادامه می افزاید مصرف انواع گیاهای پربرگ به رنگ سبز تیره نظیر اسفناج، كلم و كاهو هم برای تامین این مواد معدنی مفید هستند.
مصرف ۲۲۵ گرم ماست حدود ۴۰۰ میلیگرم كلسیم بدن را تامین می كند. ماست غیرچرب یا ماست یونانی را انتخاب كنید كه پروتئین بیشتری را تامین می كنند.
شیر بادام و سویا هم گزینه های مناسبی به جای شیر هستند بطوریكه شیر بادام بالغ بر ۴۵ درصد میزان روزانه كلسیم و ۲۵ درصد میزان روزانه ویتامین D را تامین می كند.
بدن در زمان قرارگیری در معرض نور آفتاب هم ویتامین D تولید می كند. تنها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرارگیری در معرض نور خورشید در روز می تواند به قدر كافی ویتامین D تولید نماید. ویدرفورد در ادامه تاكید می كند: «اگر فكر می كنید با كمبود ویتامین D مواجه هستید باید درصدد حل آن برآیید تا استخوان های قوی ای داشته باشید.»