در كنگره بین المللی ایدز مطرح شد دلایل افزایش رفتارهای پرخطر جنسی

آنی غذا: دبیر كمیته اعتیاد انجمن علمی روانپزشكان ایران تصریح كرد كه در مورد رفتارهای پرخطر جنسی، اطلاع رسانی ها و آگاهی بخشی ها نباید فقط به جوانان معطوف شود.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، در پنل علمی « بررسی جنبه های روانشناختی HIV/AIDS » كه با حضور سه تن از روانپزشكان، دكتر «آذرخش مكری»، دكتر «علی فرهودیان» و دكتر «رضا دانشمند» در كنگره بین المللی ایدز در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، درباره شیوع رفتارهای پرخطر جنسی از دیدگاه روانشناسی و روانپزشكی، بحث و بررسی گردید.

طبق گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، دكتر رضا دانشمند روانپزشك و دبیر كمیته اعتیاد انجمن علمی روانپزشكان ایران در این پنل با اشاره به اینكه « در مورد رفتارهای پرخطر جنسی، اطلاع رسانی ها و آگاهی بخشی ها عموما برای گروه هدف جوانان و نوجوانان (۲۵-۱۸ سال) انجام شده» اظهار داشت: « این در حالیست كه سایر گروه های سنی هم به این آگاهی ها نیاز دارند.»

وی با اشاره به اینكه ۴۵ درصد زوج ها مشكلات رابطه جنسی را تجربه كرده اند، رابطه ناركارآمد و اختلالات كاركرد جنسی را یكی از عواملی برشمرد كه می تواند به افزایش رفتارهای پرخطر جنسی منجر شود.

این روانپزشك در ادامه با اشاره روشهای درمان اختلالات این حوزه افزود: در گذشته برای درمان اختلالات كاركرد جنسی بر عوامل روانشناختی و ارتباطی تاكید می شد و سپس مدلهای طبی و دارویی باب شد كه كارآیی چندانی نداشت، با این وجود امروزه استفاده از مدل درمانی رفتارهای جنسی به حد كفایت خوب در نظر گرفته می گردد.

وی با اشاره به حجم تبلیغاتی وسیع رسانه ای درمورد رفتارهای جنسی و عوارض و ناكامی های ناشی از آنها در جوانان و نوجوانان، به تبیین اصول مربوط به مدل درمانی مذكور پرداخت كه « داشتن توقعات متناسب و واقع بینانه زوجین، دستیابی به آرامش و لذت، توجه به تمایلات زوجین، توجه به هدف اصلی رابطه جنسی در زوجین و…» بعضی از این اصول بود.

دانشمند، اهداف اصلی رابطه جنسی زوجین را كه باید همزمان مورد توجه قرار گیرد شامل مواردی چون «تولید مثل، كاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و…» برشمرد و با تاكید بر اهمیت رابطه جنسی در تحكیم خانواده و رضایتمندی زوجین اضافه كرد: درصورتی كه روابط زناشویی از كیفیت خوبی برخوردار باشد افراد كمتر به رفتارهای پرخطر روی می آورند و این می تواند یك راهكار مناسب در این مقوله باشد.

در ادامه دكتر آذرخش مكری، روانپزشك هم با اشاره به افزایش شیوع بیماری ایدز با استفاده از رفتارهای پرخطر جنسی، تصریح كرد: با مداخلات صحیح و كاهش این رفتارها و تعدد شركا می توان مانع گسترش اچ آی وی شد؛ اما این مورد به مداخلات جدی در ابعاد مختلف نیاز دارد.

این روانپزشك، رابطه جنسی را یك مهارت برشمرد كه با زندگی واقعی درهم تنیده و مفهومی «تكامل یابنده در سراسر زندگی است» و تصریح كرد: زوجین باید انتظارات خود در این خصوص را با یكدیگر بیان كنند تا مبادا عدم رضایتمندی و ناكامی سبب انجام رفتارهای پرخطر جنسی شود.

وی ضمن تبیین دلایل عدم ثبات روابط جنسی، به عوامل در رابطه با دلزدگی، تنوع طلبی به شیوع این پدیده ها در سطح جهان هم اشاره نمود و با تاكید بر روشهای مختلف مداخله ای اظهار داشت: تقویت و تحكیم بنیان خانواده به راحتی اتفاق نمی افتد و زیرساختهای نسلی و مداخلات بسیاری را می طلبد.
همینطور دكتر علی فرهودیان، روانپزشك هم در این گردهمایی با اشاره به دیدگاه نظریه های تكاملی درباره دلایل افزایش رفتارهای پرخطر جنسی و تعدد شركای جنسی، به انعطاف پذیری در این حوزه هم پرداخت و اظهار داشت كه بر طبق این نظریات، تمایلات جنسی افراد مذكر و سلایق آنها نسبت به طرف مقابل به راحتی تغییر نمی كند؛ ازاین رو آموزش برای تغییر رفتار و انجام مداخلات در مردان خیلی سخت است؛ درصورتی كه در جنس مونث این تغییر به راحتی صورت می گیرد. اگر امروزه فرهنگ رفتارهای جنسی تغییر كرده ناشی از تغییرات ایجادشده در این زمینه در زنان است.