وزیر بهداشت آب پاكی را روی دست دانشگاه آزاد ریخت؛ ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشكی دانشگاه آزاد تغییر نمی كند، مقررات را زیرپا نمی گذاریم

آنی غذا: وزیر بهداشت با تاكید بر اینكه ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های علوم پزشكی دانشگاه آزاد به هیچ عنوان تغییر نخواهد كرد، اظهار داشت: اتفاق اخیر دانشگاه آزاد در زمینه جذب دانشجو در رشته های پزشكی سبب نخواهد شد وزارت بهداشت مقررات را زیر پا بگذارد، ازاین رو ظرفیت ها برای پذیرش دانشجو همانی است كه در ابتدا به این دانشگاه اعلام شده و قابل تغییر نخواهد بود.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر سیدحسن هاشمی امروز در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های پزشكی كشور كه در كتابخانه مركزی دانشگاه علوم پزشكی ایران در حال برگزاری است، كارنامه وزارت بهداشت در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را كارنامه موفق ارزیابی كرد و اظهار داشت: هم اكنون حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در ۶۰ دانشگاه علوم پزشكی كشور در حوزه های مختلف تحصیل می كنند و خوشبختانه اكنون كه در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم با كارنامه درخشان در عرصه علوم پزشكی مواجه هستیم.

وی در ادامه به جایگاه رشته های علوم پزشكی در كشور و میزان بالا بودن متقاضی برای ورود به این رشته ها در جامعه اشاره نمود و اظهار داشت: هم اكنون آموزشكده های خصوصی بسیاری در كشور برای آماده كردن دانش آموزان به منظور ورود به دانشگاه ها تلاش می كنند، اما آموزشكده هایی كه در عرصه پزشكی فعالیت كند بسیار محدود و ناچیز است. در واقع بخشی از دلایل گرایش داوطلبان به رشته های علوم پزشكی به اقتصاد و بخشی دیگر هم به اعتبار اجتماعی این رشته ها برمی گردد و خوشبختانه معاونت آموزشی وزارت بهداشت در طول پنج سال قبل اقدامات بسیار ارزشمندی برای اعتبار و ارتقای جایگاه رشته های پزشكی در جامعه انجام داده است.

وزیر بهداشت همینطور به برنامه تحول در آموزش پزشكی اشاره نمود و اظهار داشت: اجرای این برنامه توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت خوشبختانه توانسته به بحث كیفیت رشته های پزشكی و كاهش كمی گرایی توجه اساسی داشته باشد و اجرای این برنامه تحول و پیشرفت بسیاری را در رشته های پزشكی بوجود آورده است كه البته بخشی از زمینه تدوین این برنامه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد و ما برپایه این برنامه ۱۰ منطقه در كشور تشكیل دادیم و برنامه های آموزشی ما برپایه این ۱۰ منطقه شكل گرفت.

توقف رشد كمی گرایی در رشته های علوم پزشكی از مهم ترین دستاوردهای وزارت بهداشت

دكتر هاشمی همینطور توقف رشد كمی گرایی در رشته های علوم پزشكی را از مهم ترین دستاوردهای وزارت بهداشت طی سال های اخیر عنوان نمود و اظهار داشت: ما بالغ بر ۹۱ دانشكده پزشكی در كشور داریم كه خوشبختانه با اجرای برنامه تحول در آموزش پزشكی توانستیم در رشته های علوم پزشكی نظیر دندانپزشكی، داروسازی و پزشكی و غیره رشد كمی را متوقف نماییم و در راه اندازی رشته ها و ظرفیت ها بیشتر بر نیازهای كشور توجه داشته باشیم و هم اكنون میزان پذیرش در رشته های مختلف برپایه نیاز كشور اتفاق می افتد.

وی ماموریت گرایی را یكی دیگر از اقدامات مهم وزارت بهداشت طی سال های اخیر توصیف كرد و اظهار داشت: برپایه این رویكرد، تمامی دانشگاه های علوم پزشكی كشور ماموریت های مشخصی دارند و در حیطه ماموریت اصلی خود فعالیت و برنامه های خویش را پیش می برند.

وزیر بهداشت همینطور بر لزوم استانداردسازی و اعتبار بخشی مراكز آموزشی وزارت بهداشت تصریح كرد و اظهار داشت: به اعتقاد من با اجرای این برنامه مراكزی كه استانداردهای لازم را در عرصه های مختلف نداشته باشند، باید تعطیل شوند.

دكتر هاشمی با تاكید بر اینكه ما باید در میزان ظرفیت پذیرش در رشته های علوم پزشكی حساس باشیم، تصریح كرد: برپایه گزارش سازمان سنجش آموزش كشور خوشبختانه ما صد در صد ظرفیت ها را در پذیرش دانشجو در دانشگاه های علوم پزشكی رعایت كرده ایم و همچنان تاكید می كنم باید روی میزان ظرفیت پذیرش دانشجو در كشور بسیار حساس باشیم.

وزارت بهداشت به هیچ عنوان نمی تواند مقررات را زیر پا بگذارد

وزیر بهداشت همینطور به اتفاق اخیر دانشگاه آزاد و اشتباهی كه در میزان پذیرش دانشجو صورت گرفت اشاره نمود و اظهار داشت: وزارت بهداشت به هیچ عنوان نمی تواند مقررات را زیر پا بگذارد و ظرفیت های اعلام شده به این دانشگاه در حوزه پذیرش دانشجو قابل تغییر نخواهد بود و میزان ظرفیت برای پذیرش دانشجو در رشته های علوم پزشكی همان ظرفیتی است كه به این دانشگاه اعلام شده است.

وی همینطور راه اندازی مركز سنجش آموزش پزشكی را یكی دیگر از فعالیت های مهم وزارت بهداشت طی سال های اخیر عنوان نمود و اظهار داشت: من معتقد هستم آزمون ها باید در قالب مناطق برگزار شوند و ما نباید جز سیاستگذاری و نظارت كار دیگری در ستاد انجام بدهیم. در واقع تمركززدایی یكی از سیاست های وزارت بهداشت است كه با وجود اختلاف نظر در این زمینه تاكید دارم باید با قوت و قدرت بیشتری اجرایی شود.

دكتر هاشمی تصریح كرد: آزمون های وزارت بهداشت باید در سطح مناطق برگزار گردد و ما باید یك آزمون ملی در حوزه ستادی داشته باشیم كه آن آزمون هم آزمون بورد تخصصی است كه توسط اساتید برگزار می گردد كه البته باید در این آزمون هم بازبینی لازم صورت بگیرد.

ضرورت توجه به مهارت آموزی و كیفی نگری رشته های علوم پزشكی

وزیر بهداشت همینطور توجه به بحث مهارت آموزی و كیفی نگری را یكی دیگر از ملزومات حوزه آموزشی در رشته های علوم پزشكی عنوان نمود و اظهار داشت: در رشته های مربوط به علوم پزشكی مهارت بخشی از دانش به حساب می آید و بخشی دیگر آموزش های عملی باشد. ما باید مراقب باشیم بی سوادی مدرن كه امروزه گریبان گیر رشته های غیر پزشكی است، در این حوزه اتفاق نیفتد.

وی افزود: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تعداد ۶۰۰ دانشجو در رشته های علوم پزشكی پذیرش می كردند اما امروزه حدود ۸۰۰۰ دانشجوی پزشكی جذب می نماییم. من تاكید می كنم با عنایت به این كه این رشته ها با جان مردم سر و كار دارند ازاین رو هر چه سخت گیری بیشتری در جذب دانشجویان داشته باشیم، اعتبار بیشتری هم در جامعه كسب خواهیم كرد.

به گفته هاشمی، برای نخستین بار در تاریخ وزارت بهداشت در چهل سال قبل مسئولیت ما برای تصدی در عرصه این وزارتخانه یك بار دیگر تمدید شده است و ما هم اكنون تیمی هستیم كه اگر جان سالم به در ببریم، هشت سال مقدرات بهداشت و درمان كشور را به دست گرفته ایم، اما قلب تمامی فعالیت های ما در این عرصه معاونت آموزشی است و آن ها برای سلامت مردم می توانند اقدامات بسیار مهمی را انجام بدهند كه عملكرد آن ها می تواند باعث افتخار در این عرصه شود یا اینكه مردم را ذلیل نماید، ازاین رو ما باید تصمیمات مهم و حساسی در عرصه آموزشی رشته های علوم پزشكی بگیریم.

ضرورت بازبینی در ساختار وزارت بهداشت

وزیر بهداشت همینطور بر لزوم بازبینی در ساختار این وزارتخانه تصریح كرد و اظهار داشت: بازبینی در ساختار وزارت بهداشت یكی از آرزوهای من بوده است، باآنكه گفتن این حرف ها و انجام دادن كارهایی در این زمینه هزینه آفرین است اما اگر هزینه هم وجود داشته باشد تاكید می كنم ساختار وزارت بهداشت باید تغییر پیدا كند و تمامی مسائل مربوط به آموزش در مكان مشخصی متمركز شود و رئیس یك دانشگاه نباید بیمارستان اداره كند و اگر بتوانیم این رویكرد را در وزارت بهداشت اجرایی نماییم، كار بزرگی را انجام داده ایم.

وی تصریح كرد: در فضای سیاست زده كشور انجام كارهایی نظیر تغییر ساختار وزارت بهداشت خیلی سخت است، اما می توان كارهای بزرگ و سخت را با پذیرش هزینه های آن انجام داد.

مدت آموزش در بعضی از رشته ها بازبینی و كوتاه شود

وزیر بهداشت همینطور بر لزوم كوتاه كردن طول دوره آموزش در بعضی رشته های آموزش علوم پزشكی تصریح كرد و اظهار داشت: طول آموزش برخی رشته های علوم پزشكی بسیار طولانی است و باید مدت آموزش در بعضی از رشته ها بازبینی و كوتاه شود. مثلا رشته جراحی كودكان همچون رشته هایی بود طول آموزش بلند مدتی داشت ولی هنوز در بعضی رشته ها به علت طولانی بودن مدت دوره های آموزشی اقبال كمتری برای ورود به رشته ها وجود داشته باشد. ازاین رو نباید طول دوره آموزش رشته هایی نظیر جراحی كودكان با جراحی بزرگسالی تفاوت داشته باشد.

دكتر هاشمی همینطور با تاكید بر اینكه ورود به آموزش در بعضی از رشته های تخصصی متناسب با نیاز كشور نبوده است، اظهار داشت: كشور ما بویژه در مناطق محروم با كمبود نیرو در حوزه تخصصی مواجه می باشد و رشد نیروی ما در حوزه تخصصی مناسب نبوده و این میزان با كشورهای همجوار با وجود افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت ها همخوانی نداشته است.

ضرورت توجه جدی به بحث بومی گزینی

وی همینطور بر لزوم توجه جدی به بحث بومی گزینی در كشور تصریح كرد و اظهار داشت: من معتقد هستم اجرای این طرح با جدیت بیشتری در دانشگاه های علوم پزشكی پیگیری شود تا مشكل مناطق محروم هم كه در داشتن نیروی با مهارت و متخصص برطرف شود، چون كه ما باید در تربیت دانشجو رویكرد جامع نگر داشته باشیم و اجرایی كردن این رویكرد با بومی گزینی اتفاق می افتد.

وزیر بهداشت همینطور تصریح كرد: در تصمیم گیری های حوزه وزارت بهداشت و آموزش باید منافع مردم را بر منافع عده ای ترجیح بدهیم و تمامی سیاست گذاری ها و اقدامات ما در این عرصه با عنایت به مصالح عمومی جامعه و منفعت مردم اتفاق بیفتد.

دكتر هاشمی همینطور خاطرنشان كرد: دانشگاه ها باید كسانی كه از سهمیه بومی استفاده می نمایند، تكلیف آن ها در حوزه محل خدمت مشخص نماید تا این افراد بتوانند زندگی خویش را برپایه آن تنظیم نمایند. باآنكه میزان امكانات و بودجه برای این امر لازم است، اما دانشگاه ها باید بتوانند در مورد نیازهای دو یا سه سال آینده مناطق پیش بینی داشته باشند.

وی با تاكید بر اینكه دشمنان برای رسیدن به اهداف خود دانشگاه ها را مدنظر قرار داده اند، اظهار داشت: تمامی اهداف و برنامه های دشمنان تا به امروز، زیركانه با شكست مواجه شده است و آن ها آرزوهای خود در مورد ملت ایران را به گور می برند، اما باید توجه داشته باشیم یكی از كانون هایی كه آن ها مدنظر قرار دادند، دانشگاه ها هستند و ما نباید با عنایت به اینكه از بیرون هم با فشار مواجه هستیم، از درون خود برای این مراكز مشكلاتی را تولید نماییم و این مشكلات هم با دامن زدن به توقعات بیشتر می گردد و توقعات ما نباید بیشتر از توان باشد.

وزیر بهداشت در انتها با تاكید بر اینكه حوزه های دارو، خدمات پزشكی و تجهیزات پزشكی از حوزه هایی است كه می تواند نارضایتی ها در جامعه را دامن بزند، اظهار داشت: خوشبختانه از یك سال پیش برای این حوزه برنامه هایی را در نظر گرفتیم، اما عده ای كه دنبال بی اعتبار كردن كشور هستند تلاش دارند با تولید نگرانی در این حوزه ها تشویق تولید كنند و البته این آرزوها هم محقق نخواهد شد.