نحوه فعالیت مراکز درمانی در نوروز

آنی غذا: با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و لزوم آمادگی واحدهای مختلف سیستم سلامت جهت ارائه خدمات مورد لزوم به بیماران، وزارت بهداشت از شروع طرح سلامت نوروزی از ۲۴ اسفندماه آگاهی داده و ضمن اعلام نحوه فعالیت مراکز درمانی، هرگونه تعطیلی بخش های بستری در تعطیلات نوروزی را نیز ممنوع اعلام نموده است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، طرح سلامت نوروزی سال ۱۴۰۳ از ساعت ۸ بامداد روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ شروع و در ساعت ۸ بامداد روز شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ تمام می شود.
بر این اساس و بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت، ستاد طرح سلامت نوروزی دانشگاه های علوم پزشکی با مدیریت رییس دانشگاه و با حضور معاونان بهداشت، درمان، توسعه و غذا و دارو جهت پایش و نظارت بر کیفیت ارائه خدمات مراکز درمانی و بیمارستان های کشور و ارائه خدمت موثر و به هنگام، تشکیل خواهد شد.
تعطیلی بخش های بستری، ممنوع بنابر اعلام واعظی – رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، با شروع طرح سلامت نوروزی، تیم های ویژه ارزیابی این طرح در ستاد دانشگاه های علوم پزشکی تشکیل شده و بازدیدهای میدانی و روزانه از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها به انجام می رسد و بر طبق دستورالعمل ابلاغی معاونت درمان هرگونه تعطیلی بخش های بستری در تعطیلات نوروزی، ممنوعست.
حضور متخصصان مقیم در بیمارستان ها طبق برنامه شیفت کاری به اذعان رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، متخصصان طب اورژانس، بیهوشی و سایر متخصصان مقیم، در بیمارستان های عمومی دانشگاهی، طبق برنامه شیفت کاری باید در مرکز باید حضور یابند. همین طور حضور یا دسترسی سریع به متخصصان سایر رشته های تخصصی همچون داخلی، زنان، اطفال و جراحی عمومی مورد تاکید است.
فعالیت اورژانس های و بخش های ویژه بیمارستانی با تمام ظرفیت همین طور با تاکید معاونت درمان وزارت بهداشت، بخش اورژانس و تمامی بخش های ویژه و دیالیز در کلیه بیمارستان ها بایستی با تمامی ظرفیت به مراجعه کنندگان خدمات لازم را عرضه کنند. پذیرش و پاسخگویی بیماران با سکته حاد قلبی و مغزی نیز مطابق دستورالعمل کد ۲۴۷ و ۷۲۴ در تمام بیمارستان های مجری برنامه باید صورت پذیرد.
انجام شبانه روزی آزمایش های اورژانس و تصویربرداری بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، دسترسی به خدمات باکیفیت و به هنگام در انجام آزمایش های اورژانس در کلیه لابراتوار های بیمارستانی و بخش های تصویربرداری همه بیمارستان های دانشگاهی بصورت شبانه روزی انجام و امکان ارائه این خدمات با هماهنگی و اطلاع رسانی بوسیله رسانه های محلی هر دانشگاه به هموطنان صورت می پذیرد.
نحوه نوبت دهی در روزهای نوروز همین طور درباب نوبت دهی و ارجاع الکترونیک نیز باید اظهار داشت که در امتداد تکریم بیماران و مراجعان درمانگاه های تخصصی درباب نحوه وقت دهی و پذیرش، همین طور کاهش هزینه های مربوط به ترددهای غیرضروری بیماران به بیمارستان ها و مراکز درمانی و مدیریت ویزیت مراجعه کنندگان، طی اقدام مشترک با حوزه مدیریت اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت، ضرورت نوبت دهی الکترونیکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی و تجهیز بیمارستان ها به نرم افزار نوبت دهی الکترونیکی، مورد تاکید قرار گرفته است.
ارایه خدمات به بیماران خاص و صعب العلاج در کلینیک های طرح سلامت نوروزی در طرح سلامت نوروزی همین طور تسهیلاتی برای بیماران خاص و صعب العلاج در نظر گرفته شده؛ بطوریکه بگفته دکتر علیرضایی – رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریهای وزارت بهداشت امکان ارائه خدمات بهینه به بیماران صعب العلاج و خاص در کلینیک های مرتبط توسط دانشگاه های علوم پزشکی در طرح سلامت نوروزی فراهم گشته است.
همین طور تمامی واحدهای شناسایی و فراهم آوری اعضا و بخش های پیوند اعضا در کشور برحسب مورد، در روزهای نوروز به فعالیت خود ادامه می دهند.
چگونگی فعالیت مراکز شیمی درمانی با بیان مسئولان وزارت بهداشت، تمام اورژانس های مراکز تخصصی درمان سرطان در روزهای تعطیلات نوروز فعال می باشند و تاکید شده که بمنظور عدم وقفه در درمان بیماران، کلیه مراکز شیمی درمانی و پرتو درمانی دولتی پاسخگوی تمام مراجعان بوده و در بخش خصوصی با فعالیت حداقل یک سوم تعداد تخت های شیمی درمانی سرپایی (حداقل ۲ روز در هفته) خدمات لازم ارائه شود.
نحوه فعالیت مراکز دندانپزشکی دولتی و خصوصی وزارت بهداشت همین طور تاکید کرده، دانشگاه های علوم پزشکی در مورد مراکزی که ایام تعطیلات نوروز امکان ارائه خدمات تشخیصی، تخصصی و درمانی سرطان را دارند، به عموم مردم اطلاع رسانی کنند. در مجموع هم در هر دانشگاه حداقل یک مرکز دندانپزشکی شبانه روزی دولتی و در کلانشهرها علاوه بر مراکز دولتی، حداقل ۲ مرکز دندانپزشکی شبانه روزی خصوصی در روزهای نوروز باید فعالیت داشته باشند و اطلاع رسانی لازم دراین زمینه نیز صورت گیرد.
ابلاغیه سازمان نظام پزشکی درباره ی فعالیت مراکز درمانی خصوصی و مطب ها همین طور دکتر لاری پور – معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره ی نحوه فعالیت موسسات تشخیصی درمانی بخش خصوصی در روزهای نوروز، از ابلاغیه این سازمان جهت آمادگی این مراکز و مطب های پزشکی بمنظور مشارکت در ارائه خدمات درمانی مورد لزوم در تعطیلات نوروز آگاهی داده است.
وی به ایسنا اصرار کرد که نظام پزشکی های سراسر کشور آماده اند ضمن هماهنگی های لازم جهت آمادگی اورژانس های مراکز درمانی، تصویربرداری، لابراتوار ها و مطب ها، تمهیدات لازم جهت مشارکت و همکاریهای مطلوب با دانشگاه های علوم پزشکی و شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های تحت پوشش خودرا با هدف ارائه خدمات بهینه در این ایام، صورت دهند.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تاکید کرده که با برنامه ریزی های وزارت بهداشت لازم است علاوه بر برخی مراکز درمانی خصوصی، همه مراکز درمانی و بیمارستان های دولتی برابر دستورالعمل های صادره سالیانه در روزهای نوروز و همین طور متخصصان رشته های مختلف خصوصاً کسانی که فعالیت مستقیم در اورژانس دارند، طبق برنامه شیفت کاری در مراکز حضور داشته باشند و همین طور بر دسترسی سریع به سایر متخصصان نیز هر ساله مورد تاکید است.