اهمیت گسترش همکاریهای سلامت محور ایران و کوبا

به گزارش آنی غذا، وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت گسترش همکاریهای علمی و سلامت محور ۲ کشور ایران و کوبا اظهار داشت: ما به دنبال تقویت و تسهیل تبادلات علمی بین ۲ کشور هستیم؛ هر قدر کوبا قوی تر شود نقش هاب خویش را در منطقه بهتر ایفا خواهد نمود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، بهرام عین اللهی در مراسم بازدید رئیس جمهور کوبا و هیئت همراه از انستیتو پاستور ایران، اظهار داشت: امروزه شاهد وقوع یک جنایت تاریخی در غزه هستیم که نظام صهیونیستی تمام معاهدات بین المللی را نقض کرده و تا امروز بیشتر از ۶۰۰۰ کودک و ۵۰۰۰ زن بر اثر این تهاجم از بین رفته اند و این صحنه ها در شرایطیست که سازمان های جهانی که ادعای حقوق بشر دارند، بی تفاوت هستند و کاری نمی کنند و کادر سلامت تحمل دیدن این صحنه ها را ندارند.
وی ادامه داد: مفتخریم که امروز رئیس جمهور کشور کوبا از یکی از موسسات تحقیقاتی، تولیدی و آموزشی ایران با بیشتر از یک قرن سابقه بازدید می کنند.
او تصریح کرد: ما علیرغم تحریم های ناجوانمردانه پیشرفت های زیادی در کشور داشتیم و در تمامی عرصه ها پیشرفت کردیم بشکلی که حالا ۹۹ درصد داروهای مصرفی را خودمان تولید می نماییم و یا ۴۰ درصد از تجهیزات پیشرفته مورد نیاز را تولید می نماییم و تحریم ها هیچ کارایی در جمهوری ندارد و علیرغم جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور اما همه کارها را خودمان انجام می دهیم و حتی خیلی از مردم کشورهای همسایه برای درمان به ایران می آیند.
وی ادامه داد: حالا نزدیک به ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیئت علمی، ۲۷۰ هزار دانشجو و ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم و میدانیم برای رشد باید روی پای خودمان باشیم و چشممان به داخل کشور باشد چون که تحریم ما را هم مانند کوبا قوی تر کرده است.
وزیر بهداشت افزود: انستیتوپاستور ایران در سال ۱۲۹۹ تاسیس شد و نزدیک به یک قرن است که در تولید واکسن و سایر فرآورده های سلامتی درحال کار است. یک اتفاق خوب سه دهه گذشته این بود که انستیتوپاستور با موسسات تحقیقاتی کشور کوبا همکاری کرد و این برای ما بسیار مبارک بود. این همکاری در کرونا به اوج خود رسید و یکی از بهترین واکسن های کرونا در نتیجه این همکاری تولید شد. در واقع این همکاری نشان داد در صورت وجود عزم راسخ، دو کشور می توانند با همکاری یکدیگر بهترین اتفاقات را رقم بزنند. امروزه هیچ کشوری به تنهایی قوی نیست و حتی خود کشورهای امپریالیسم هم از منابع و دانشمندان سایر کشورها استفاده می نمایند.
وی ادامه داد: کوبا یک نقش پرارزش و راهبردی در آمریکای لاتین دارد و موقعیت ژئوپلوتیک و حکوکت انقلابی کوبا برای ما پرارزش است. ما به دنبال تقویت و تسهیل تبادلات علمی بین دو کشور هستیم؛ هرچقدر کوبا قوی تر شود نقش هاب خویش را در منطقه بهتر ایفا خواهد نمود.
وی بر اهمیت اننقال تکنولوژی واکسن های مننژیت، پنوموکوک و… بین دو کشور اشاره نمود و افزود: جمهوری اسلامی ایران می تواند هاب منطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی و کوبا می تواند هاب منطقه در آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی در این همکاری ها باشد تا به نیاز دارویی و واکسن منطقه هم پاسخ دهیم. از طرفی آینده معلوم نیست و باید برای مقابله با بیماری های نوپدید آماده باشیم.
عین اللهی افزود: دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس برای ما جدی است. از طرفی اینروزها سرطان از مشکلات عمده جهان است و ما می توانیم با همکاری یکدیگر در جلوگیری از سرطان موثر باشیم. ما مطمئن هستیم که تحریم های آمریکا هیچ اثری بر رشد علمی دو کشور نخواهد داشت و حتی کشورهای انقلابی و همسو را کنار یکدیگر قرار می دهد تا به سرعت پیشرفت کنند.

منبع: