۹ ماده موثر برای بهبود گردش خون در بدن

به گزارش آنی غذا، جریان خون سالم، اکسیژن و مواد مغذی حیاتی را به سلول ها، بافت ها و اندام های بدن منتقل می کند؛ ازاین رو ضروریست با اتخاذ راهکارهایی به بهبود جریان خون کمک نماییم.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، در مقابل، گردش خون ضعیف علائمی همچون بی حسی و سوزن سوزن شدن اندام، سردی دست و پاها، تورم شکم، مشکلات گوارشی، خستگی، گرفتگی عضلات پا، درد مفاصل، درد قفسه سینه و در نهایت سردرگمی را به همراه خواهد داشت.
مصرف داروهای بهبود دهنده گردش خون امکان دارد به گردش خون ضعیف کمک کند؛ با این وجود مصرف بعضی از ویتامین ها و مکمل ها هم سبب بهبود جریان خون خواهد شد.
بنابر اعلام دفتر ارتقای آموزش و سلامت وزارت بهداشت، ۹ مکمل، ویتامین و ماده غذایی موثر بر بهبود گردش خون در بدن شامل موارد زیر است:
_ ویتامین B۳: این ویتامین به افزایش عملکرد رگ های خونی و کاهش کلسترول بد کمک می نماید. همینطور سبب کاهش التهاب رگ های خونی می شود. التهاب در رگ های خونی منجر به بروز تصلب شرایین می شود. فراموش نکنید که مصرف بیش از اندازه ویتامین B۳ سفارش نمی گردد. بزرگسالان به ۳۵ میلی گرم ویتامین B۳ در روز نیاز دارند. ویتامین B۳ در محصولات حیوانی و گیاهی همچون تخم مرغ، ماهی سالمون، گوشت مرغ، گوشت گوساله، آووکادو، خرما، گوجه فرنگی، سبزیجات تیره رنگ، غلات کامل وجود دارد.
_ آهن: بدن برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز دارد. هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به عضلات منتقل می کند. بدن همینطور از آهن برای ساخت بافت های همبند همچون آنهایی که در رگ های خونی وجود دارند، استفاده می نماید.
_ اسیدهای چرب امگا ۳: آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA)و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که سبب افزایش ترشح اکسید نیتریک می شوند. اکسید نیتریک رگ های خونی را شل کرده و سبب بهبود جریان خون می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا سفارش می کند که مردم بیشتر از ۳ گرم در روز از EPA و DHA از راه مکمل ها و منابع غذایی دریافت نکنند.
_ کپسایسین: این ترکیب در فلفل وجود دارد و امکان دارد جریان خون را از راه کاهش صدمه های رادیکال های آزاد و التهاب، افزایش سلامت عروق، کاهش سطح کلسترول، کاهش مواد شیمیایی التهابی در رگ های خونی بهبود بخشد. خیلی از مردم مکمل های کپسایسین را مصرف می کنند اما این ترکیب در فلفل قرمز هم یافت می شود. مراقب دوز مصرفی کپسایسین باشید چون زیاده روی در مصرف آن سبب دل درد، احساس سوزش سر دل، حالت تهوع و نفخ می شود.
_ کوئرستین: یک فلاونوئید بسیار قوی و موجود در پیاز است و سبب بهبود عملکرد دیواره رگ های خونی شده و خطر مبتلا شدن به آترواسکلروز را می کاهد.
_ پودر چغندر قرمز: حاوی نیترات است. نیترات ترکیبی است که بدن آنرا به اکسید نیتریک تبدیل می کند. اکسید نیتریک به استراحت رگ های خونی کمک کرده و میزان خون را هم در آنها بالا می برد.
_ دارچین: مصرف این ادویه سبب تولید اکسید نیتریک و کاهش التهاب رگ های خونی می شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف دارچین می تواند به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک نماید.
_ سیر: حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهابی قدرتمندی به نام آلیسین است که امکان دارد به بهبود جریان خون کمک نماید. کسانی که طعم سیر را دوست ندارند می توانند مکمل های آنرا خریداری کنند.
_ کورکومین: نوعی آنتی اکسیدان است که در ادویه زردچوبه وجود دارد. مصرف کورکومین سبب بهبود عملکرد رگ های خونی می شود.

منبع: