در گفت وگو با آنی غذا تشریح شد جزئیات غربالگری دیابت و فشارخون در ۱۸ ساله ها و بالاتر

به گزارش آنی غذا، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، جزئیات چگونگی پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال به بالا را شرح داد.
دکتر علیرضا مهدوی در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: پاندمی کرونا حدودا زندگی تمام مردم جهان را تحت تأثیر قرار داد و حتی سبب تغییر سبک زندگی افراد هم شد؛ بشکلی که اینروزها علیرغم کاهش شدید بار بیماری و خروج از وضعیت همه گیری، هنوز هم نگرانی هایی از بروز بیماری های واگیردار دارند و متاسفانه اهمیت بیماری های غیرواگیر برای افراد کمتر شده است؛ بشکلی که گویی برخی فراموش کرده اند که ۸۲ درصد بار بیماری ها و یا عمده مرگ و میری که در جوامع رخ می دهد به علت بیماری های غیرواگیر است.
وی ضمن اشاره به این که حدود ۴۰ درصد مرگ ومیر در کشور به علت بیماری های قلبی و عروقی است و با تکیه بر اهمیت افزایش آگاهی در رابطه با بیماری های غیرواگیر، اظهار نمود: بدین منظور و به علت اهمیت دو بیماری غیرواگیر فشارخون بالا و دیابت تصمیم گرفتیم در گام اول غربالگری این دو بیماری صورت گیرد و بدین سان در روز ۲۰ آبان از “پویش ملی غربالگری پرفشاری خون و دیابت” رونمایی گردید و دانشگاه های علوم پزشکی موظف شدند که زیرساخت های خویش را برای این کار آماده کنند.
اجرای پویش در ۵۴ میلیون نفر از جمعیت کشور مهدوی تصریح کرد: این پویش در مناطق روستایی، شهر های زیر ۲۰ هزار نفر و جمعیتی ۷ میلیون نفری در ۹۳ شهر زیر پوشش برنامه سلامت خانواده به شکل ۱۰۰ درصدی اجرا می شود. در این مناطق به ازای هر ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ نفر یک مراقب سلامت داریم که باید سلامت این افراد را بررسی کند؛ در واقع لازم نیست در این نقاط کار از صفر شروع شود بلکه مراقبین می بایست تعداد افرادی که هنوز بررسی نکردند را زیر پوشش بیاورند. مجموع مناطق ذکر شده جمعیتی حدودا ۲۴ میلیون نفری دارند.
چگونگی غربالگری دیابت و پرفشاری خون در کلانشهرها معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در مورد اجرای برنامه در سایر نقاط کشور، توضیح داد: از آنجاییکه در نقاط شهری همچون کلانشهرها، انسجام عرضه خدماتی که در نقاط روستایی داشتیم را شاهد نیستیم، هدف گذاری ما ۷۰ درصد از جمعیت گروه هدف (سنین بالای ۱۸ سال) است. در واقع هدف گذاری کلی ما برای انجام غربالگری حدود ۵۴ میلیون نفر است.
به نقل از ایشان، گروه هدف این پویش همه افراد ۱۸ سال و بالاتر (متولدین پیش از ۱۳۸۴/۰۸/۰۱) ساکن در کشور می باشند که باید تا ۱۵ دیماه سالجاری تحت غربالگری پرفشاری خون و دیابت قرار گیرند.
سرانجام پویش ملی فشارخون بالا چه شد؟ وی با اشاره به اینکه هدف پویش شناسایی، افراد پرخطر و تحت مراقبت مستمر قرار دادن آنها است، اظهار نمود: در سال ۱۳۹۸ هم پویش ملی فشارخون بالا در کشور اجرا شد که به شناسایی افراد پرخطر کمک شایانی کرد تا مراقبین سلامت آنها را پیگیری کنند اما، بعدا به مرور به علت شروع پاندمی کرونا این برنامه نتوانست به قوت خود ادامه یابد.
مهدوی تصریح کرد: ارتقای آموزش عمومی و اطلاع رسانی به مردم از اهداف مهم دیگر ما در این پویش است که هنوز با حداکثر توان آغاز نشده است. مردم باید اعداد فشارخون و قندخون خویش را بدانند تا بتوان از مرگ ومیرهای غیرواگیر زیادی جلوگیری کرد.
شناسایی پرفشاری خون ثانویه در ۱۸ تا ۳۰ ساله ها وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ روز گذشته که از آغاز این پویش می گذرد تعدادی فرد پرخطر در سنین پایین (بین ۱۸ تا ۳۰ سال) هم شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: گاهی مبتلا شدن به پرفشاری خون در سنین پایین به علت زمینه ای یکسری بیماری ها است؛ ازاین رو از این فشارخون تحت عنوان فشارخون ثانویه یاد می نماییم. در این موارد میتوان با حذف عامل خطر زمینه ای، جلوی این پرفشارخون ثانویه را گرفت.
چه کسانی باید تست قندخون بدهند؟ معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در رابطه با بررسی قندخون افراد، توضیح داد: در این حوزه از تمام افراد ۱۸ تا ۴۰ سوالاتی می پرسیم و اگر مسجل شود که امکان دارد در خطر دیابت باشند آن وقت از آنها تست قندخون گرفته می شود. البته در گروه سنی بالاتر از ۴۰ سال این تست برای تمام افرادی که رجوع کنند فارغ از این که عامل خطر دارند یا خیر، صورت می گیرد.
ارسال پیامک حاوی لینک خوداظهاری برای تمام گروه هدف او درمورد ارسال پیام کوتاه به افراد گروه هدف “پویش ملی غربالگری پرفشاری خون و دیابت”، بیان نمود: با مشارکت مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و دو اوپراتور تلفن همراه فرصتی فراهم گشته است که برای افراد بالای ۱۸ سال یک پیامک حاوی لینک خوداظهاری از یک سرشماره مشخص ارسال شود و فرد بتواند با ورود به لینک به سوالات پاسخ دهد و اگر از میزان فشارخون و قندخون خود آگاه است آنها را وارد کند تا درصورت نیاز سامانه او را با محتوای آموزشی متناسب با شرایط آنها راهنمایی کند.
مهدوی افزود: بر همین مبنا هم اگر مشخص شود فردی طبق خوداظهاری در خطر پرفشاری خون و یا دیابت است از او درخواست می شود که به یک پایگاه سلامت و یا خانه بهداشت در نزدیکی محل سکونت خود رجوع کند تا تحت پیگیری قرار گیرد و بیماری اش کنترل شود.
وی ادامه داد: اکنون که ۱۰ روز از آغاز اجرای این پویش می گذرد هنوز پیامکی ارسال نشده است و طی روزهای آینده این کار انجام می شود. به علت تعداد بالای جمعیت مقرر است این کار به شکل طبقه بندی شده صورت گیرد.
گفتنی است؛ طبق اعلام قبلی مسئولان وزارت بهداشت، غربالگری دیابت و فشارخون گروه هدف از ۲۰ آبان ماه شروع شده و تا ۱۵ دیماه ادامه دارد.

منبع: