علائم و نشانه های سکته مغزی

آنی غذا: آنی غذا: سکته مغزی عارضه ای شایع است که افراد مختلف می توانند آنرا تجربه کنند و درمان بموقع نیز می تواند در کاهش نتایج آن بسیار موثر باشد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خون در قسمتی از مغز به علت لخته شدن خون یا پارگی رگ خونی مختل شود و مانند حمله قلبی، کمبود خون غنی از اکسیژن می تواند منجر به مرگ بافت در مغز شود.
به گفته متخصصان و به نقل از «وب ام دی»، علائم و نشانه های سکته مغزی در مردان و زنان عبارتند از:
– ضعف یا بی حسی ناگهانی در یک طرف صورت یا در یک دست یا پا.
– از دست دادن بینایی، قدرت، هماهنگی، احساس یا گفتار یا مشکل در درک گفتار. این علائم ممکنست با گذشت زمان تشدید شوند.
– تاری دید ناگهانی خصوصاً در یک چشم.
– از دست دادن ناگهانی تعادل گاهی همراه با استفراغ، حالت تهوع، تب، سکسکه یا مشکل در بلع.
– سردرد ناگهانی و شدید بدون علت دیگری و بدنبال آن غش کردن.
– سرگیجه یا زمین خوردن ناگهانی بدون علت مشخص.
در مورد سکته مغزی کلید واژه انگلیسی «FAST» را به خاطر بسپارید
کارشناسان از کلمه مخفف FAST استفاده می نمایند تا به مردم یادآوری کنند که چگونه علائم سکته مغزی را تشخیص دهند و چه کاری انجام دهند. FAST مخفف:
– صورت (Face): به فرد بگویید لبخند بزند. تماشا کنید تا ببینید آیا صورتش افتاده است یا خیر.
– اسلحه (Arms): از شخص بخواهید هر دو دست خودرا بالا بیاورد. ببینید آیا یکی از دست ها ضعیف است یا خیر.
– گفتار (Speech): از فرد بخواهید یک عبارت ساده را بیان کند. به کلمات نامفهوم یا با صدای عجیب که بیان می شوند، دقت کنید.
– زمان (Time): هر دقیقه برای افرادی که سکته مغزی را تجربه کرده اند، مهم می باشد. فوراً با اورژانس تماس بگیرید.
چه زمانی باید با اورژانس تماس گرفت؟
اگر شما یا کسی که همراه شماست علائم سکته مغزی را نشان داد، منتظر نمانید. درمان سریع برای زنده ماندن و بهبودی بسیار اهمیت دارد.
بگفته متخصصان، اگر علائم به سرعت از بین بروند، ممکنست یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) داشته باشید، یک انسداد مختصر جریان خون در مغز شما که اغلب پیش از سکته اتفاق می افتد. این علامت هشدار را نادیده نگیرید.
همین طور شما باید فورا به بیمارستان بروید. تعدادی از درمان ها باید ظرف چند ساعت بعد از علائم شروع شوند. درمان سریع اغلب می تواند به جلوگیری از مرگ یا ناتوانی کمک نماید.
چگونه از سکته مغزی جلوگیری کنیم؟
پزشکان می گویند با «انتخاب سبک زندگی سالم و کنترل عوامل خطر» می توان از بروز سکته مغزی پیشگیری کرد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، سایت اطلاع رسانی «مرکز کنترل و پیش گیری از بیماریهای ایالات متحده» (CDC) با این مقدمه به چند سفارش مهم و کاربردی برای پیش گیری از بروز سکته مغزی پرداخته است:
* سبک زندگی سالم
بوسیله تغییر سبک زندگی می توان از بروز خیلی از موارد سکته مغزی پیشگیری کرد. با بی تحرکی، تغذیه ناسالم و زندگی پرتنش و پر استرس روزمره، خطر سکته مغزی نیز افزایش خواهد یافت.
* مصرف غذاها و نوشیدنی های سالم
انتخاب گزینه های غذایی و میان وعده های سالم می تواند به شما در پیش گیری از سکته مغزی کمک نماید. میوه و سبزیجات تازه به مقدار زیاد مصرف کنید.
محدود کردن نمک (سدیم) در رژیم غذایی می تواند فشار خون شما را نیز کم کند. کلسترول بالا و فشار خون بالا دو عارضه شایعی هستند که احتمال سکته مغزی را می افزایند.
* حفظ وزن سالم
اضافه وزن یا چاقی خطر سکته مغزی را زیاد می کند. برای تعیین این که آیا وزن شما در محدوده سالم می باشد یا خیر، پزشکان اغلب شاخص توده بدنی (BMI) شما را محاسبه می کنند. پزشکان همین طور گاهی اوقات از روش اندازه گیری دور کمر و باسن برای محاسبه چربی اضافی بدن استفاده می نمایند.
* فعالیت بدنی منظم
فعالیت بدنی می تواند به شما کمک نماید وزن سالمی داشته باشید و سطح کلسترول و فشارخون خودرا کاهش دهید. متخصصان برای افراد بزرگسال، دو ساعت و ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط مانند پیاده روی سریع را در هر هفته سفارش می کنند. کودکان و نوجوانان نیز باید روزانه یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند.
* عدم استعمال دخانیات
استعمال سیگار احتمال سکته مغزی را تا حد زیادی می افزاید و اگر سیگاری هستید، بدانید که ترک سیگار خطر سکته مغزی را می کاهد.
* پرهیز از الکل
از نوشیدن الکل خودداری کنید چونکه یکی از مضرات آن، افزایش فشارخون است.
«جیمز مسکیا»، متخصص مغز و اعصاب در مایو کلینیک در فلوریدا در این زمینه می گوید: ما اغلب می گوییم «زمان، مغز است»، به این معنا که هر چه زودتر بتوانیم جریان خون را به مغز بازگردانیم، نتایج بهتری برای بیمار خواهد داشت.
بگفته انجمن سکته مغزی آمریکا، در ایالات متحده، سکته مغزی عامل شماره پنج مرگ و میر و علت اصلی ناتوانی است.
همچون عوامل خطرناک سکته مغزی در درجه اول سن بیمار است؛ با بالا رفتن سن به دلیل پیری رگ های مغز، خطر سکته مغزی خیلی بیشتر از دوره جوانی می شود. عوامل موثر در افزایش خطر سکته مغزی با بالا رفتن سن شامل فشار و چربی خون بالا، بیماریهای قلبی، بیماریهای ارثی، سیگار، چاقی و… هستند. ۹۰ درصد سکته های مغزی به علت داشتن سبک زندگی نادرست رخ می دهد. با بی تحرکی، تغذیه ناسالم و زندگی پر تنش و پر استرس روزمره خطر سکته مغزی افزایش خواهد یافت.

منبع: