ضرورت راه اندازی سیستم هشدار سریع زلزله در بیمارستان ها

آنی غذا: رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت راه اندازی سیستم هشدار سریع زلزله در بیمارستان ها تاکید نمود.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، علی نصیری در نشست تخصصی هشدار سریع زلزله شهر تهران، چالش ها و راه حل ها که امروز با حضور شماری از کارشناسان و مسئولان این حوزه در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار گردید، با خیرمقدم به میهمانان حاضر در این جلسه اظهار داشت: موضوع سامانه های هشدار در تعداد کمی از کشورهای جهان راه اندازی شده و کشور ما هم یکی از نخستین کشورهاست که دراین زمینه اقدام نموده است.

وی افزود: همایش امروز و فردا هم نقطه عطفی است برای کاری که در حدود یک دهه است در تهران کلید خورده و زحمات زیادی برای آن کشیده شده است. در طول این مدت اقداماتی نظیر خرید و راه اندازی سامانه ها و تجهیزات مختلف انجام و سعی شده تا با راه اندازی سامانه های مختلف بتوانیم با تشخیص به هنگام زلزله، آلام و خسارات و اختلالات کارکردی را به حداقل برسانیم و از این فنآوری برای نجات مردم استفاده نمائیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: من یقین دارم که با حضور اساتید و اتکا به پیشرفت های خوب انجام شده، در کنار تجهیزاتی که داریم بتوانیم در عرصه زلزله شناسی یکی از کشورهای مطرح دنیا خواهیم بود. امروز بیش از ۴۰ دستگاه درکنار پژوهشگران و دانشگاهیان مخاطب این همایش هستند.

نصیری در ادامه به بررسی هشدار سریع زلزله در مراکز درمانی پرداخت و اظهار داشت: مراکز درمانی متولی با اهمیت ترین مولفه یعنی نجات جان انسان هستند. اگر جان انسان از دست برود چیزی نمی ماند و حفظ سلامت در ادامه راه اندازی سامانه های هشدار با اهمیت ترین نکته ای که برای چنین مراکزی وجود دارد.

وی با اعلان اینکه بیمارستان نماد آرامش شهر است و پابرجایی آن به رفع نگرانی کمک می نماید، اظهار داشت: با لطمه به بیمارستان اختلال در مراقبت های ضروری به وجود آمده و این مساله سبب ناامیدی می شود. بیمارستان ها مراکز راهبردی در هنگام رخدادهای لرزه ای هستند و اختلال در کارکرد آنها مانع ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی می شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: سیستم هشدار باید به درد بیمارستان ها بخورد. در چهار منطقه تهران بیش از نیمی از بیمارستان های شهر قرار گرفته است و باقی بیمارستان ها در سایر مناطق توزیع شده است، ما باید در برنامه ریزی ها به این موارد دقت کنیم.

وی اشاره ای هم به طرح بررسی ایمنی ساختمان ها کرد و اظهار داشت: در ارزیابی ساختمان ها، به ساختمان های مهم و بلندمرتبه می پردازیم که چند تا از این سازه ها مربوط به بیمارستان هاست و بدین جهت موضوع اتصال هشدار سریع به مراکز درمانی از موضوعات بسیار اهمیت دارد.

نصیری در ادامه مدل چهار مرحله ای سامانه هشدار سریع را توضیح داد اظهار داشت: دانش خطر، پایش و هشدار، انتشار هشدار و ظرفیت پاسخ به عنوان بخش های مختلف این مدل شناخته می شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مزایای سامانه هشدار سریع زلزله در مراکز درمانی اظهار داشت: امکان ایمن سازی غیر سازه ای، امکان از سرگیری فعالیت مرکز درمانی، مراقبت بدون وقفه از بیماران با فراهم آوردن امکان فعالیت تجهیزات حیاتی در حین و بعد از زلزله، امکان غیر فعال کردن سامانه های حساس یا هدف به حداقل رساندن لطمه ها و خطرات احتمالی و کاهش خسارات و تلفات در مراکز درمانی همچون این مزایا است.

وی همین طور درباره ی پروسه ادغام سامانه هشدار در زیرساخت های درمانی نیز توضیحاتی را ارائه کرد و اظهار داشت: تجربیات کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن، مکزیک و ترکیه را در ادغام سامانه هشدار در مراکز درمانی در اختیار داریم و از آنها بهره خواهیم برد.

منبع: