محققان پی بردند؛ امگا۳ در حفظ سلامت ریه ها موثر است

آنی غذا: یک مطالعه جدید نشان میدهد که خوردن ماهی یا مکمل های حاوی اسیدهای چرب اُمگا ۳ از سلامت ریه حفاظت می کند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، بگفته پژوهشگران، این یافته بر اهمیت گنجاندن ماهی و سایر منابع امگا ۳ در رژیم غذایی تاکید می کند.
«پاتریشیا کاسانو»، مدیر بخش علوم تغذیه در دانشگاه کرنل و یکی از نویسندگان این مقاله، اظهار داشت: «ما چیزهای زیادی در مورد نقش رژیم غذایی در سرطان و بیماریهای قلبی عروقی می دانیم، اما نقش رژیم غذایی در بیماری مزمن ریوی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.»
کاسانو اظهار داشت: «این مطالعه به شواهد فزاینده ای اضافه می کند که اسیدهای چرب امگا ۳، که قسمتی از یک رژیم غذایی سالم هستند، ممکنست برای سلامت ریه نیز مهم باشند.»
مطالعات گذشته نشان داده است که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکنست به حفظ سلامت ریه ها به سبب اثر ضد التهابی ثابت شده شأن کمک نماید.
برای درک بهتر این موضوع، پژوهشگران یک مطالعه دو قسمتی را انجام دادند.
بخش اول یک مطالعه شامل بیش از ۱۵۰۰۰ آمریکایی از مطالعه انستیتوی ملی قلب، ریه و خون بود. این مجموعه بزرگ به پژوهشگران کمک می نماید تا عوامل تعیین کننده خطر شخصی برای بیماری مزمن ریوی، مانند آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه را بررسی نمایند.
شرکت کنندگان در زمان شروع مطالعه عموماً سالم و بدون شواهدی از بیماری مزمن ریوی بودند. پژوهشگران شرکت کنندگان را بطور متوسط هفت سال دنبال کردند.
این مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا ۳ در خون با کاهش سرعت کاهش عملکرد ریه مرتبط می باشد. قوی ترین پیوندها در اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) مشاهده شد که می توان آنرا در ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین یافت.
بخش دوم این تحقیق شامل تحلیل و بررسی داده های ژنتیکی از مطالعه بیش از ۵۰۰۰۰۰ بیمار اروپایی از بریتانیا بود. پژوهشگران تعدادی از نشانگرهای ژنتیکی در خون به عنوان معیار غیرمستقیم سطح اسید چرب امگا ۳ در رژیم غذایی بررسی کردند. هدف این بود که ببینیم چگونه آنها با سلامت ریه ارتباط دارند.
تحقیق نشان داد که سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا ۳، همچون DHA، با عملکرد بهتر ریه مرتبط می باشد.
دستورالعمل های غذایی فعلی وزارت کشاورزی آمریکا سفارش می کند که مردم حداقل دو وعده ماهی در هفته بخورند. سایر منابع اسیدهای چرب امگا ۳ عبارتند از آجیل و دانه ها، روغن های گیاهی، غذاهای غنی شده و مکمل های غذایی.

منبع: