مطالعات نشان می دهد؛ رژیم غذایی چرب منجر به بروز دردهای مزمن می شود

آنی غذا: یک مطالعه نشان داد که یک رژیم غذایی پرچرب ممکنست موجب پاسخ درد به محرک های غیر دردناک شود، اثری که در چاقی و دیابت مشاهده می شود.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز، پژوهشگران بطور مداوم درحال کشف داده های جدید در مورد چگونگی تأثیر رژیم غذایی بر بدن هستند. یکی از زمینه های مورد علاقه این است که چگونه رژیم های غذایی پرچرب به درد و پاسخ های التهابی منجر می شوند.
نتایج مطالعه جدید نشان میدهد که رژیم های غذایی پرچرب می توانند پاسخ های درد را به محرک های غیردردناک القا کنند، اثر مشابهی که ممکنست در افراد چاق یا دیابت نوع ۲ دیده شود.
این یافته ها احتیاط را در مورد رژیم های غذایی پرچرب و این که چگونه ممکنست منجر به درد مزمن شوند، می افزاید.
رژیم غذایی افراد برای عملکرد بهینه بدن به حداقل مقداری چربی نیاز دارد.
لیپیدها به بدن اجازه می دهند انرژی را ذخیره کند و به محافظت و ساختار سلولی کمک نماید. با این وجود، چربی بیش از اندازه می تواند منجر به مشکلات بالقوه شود. به عنوان مثال، مصرف بیش از اندازه چربی اشباع شده می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.
محققان مطالعه حاضر به رابطه بین رژیم های غذایی پرچرب و پاسخ درد بدن علاقمند بودند.
آنها خاطرنشان کردند که تحقیقات قبلی نشان داده است که رژیم های غذایی پرچرب می تواند حساسیت درد را افزایش دهد. اما آنها می خواستند ببینند که آیا رژیم های غذایی پرچرب می توانند واکنش درد را به محرک های غیردردناک القا کنند یا خیر.
محققان این مطالعه را با بهره گیری از گروه هایی از موش ها انجام دادند که با رژیم های مختلف تغذیه می شدند. آنها به تعدادی از موش ها رژیم غذایی استاندارد دادند، در صورتیکه برخی دیگر رژیم غذایی پرچرب را طی ۸ هفته دریافت نمودند. در این بازه زمانی، موش هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، مبتلا به چاقی یا هیپرگلیسمی نشدند.
موش هایی که رژیم غذایی پرچرب دریافت نمودند، پاسخ مکانیکی آلودینیا بسیار بالاتری داشتند. آلودینیا شامل تجربه درد در پاسخ به محرک های غیر دردناک است.
«مایکل برتون»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تکزاس، در این زمینه توضیح می دهد: «این مطالعه نشان میدهد که شما برای تحریک درد نیازی نیست چاق باشید. نباید حتما دیابت داشته باشید. اصلاً نیازی به لطمه شناسی یا جراحت ندارید.»
او افزود: «خوردن یک رژیم غذایی پرچرب برای مدت کوتاه کافی است که منجر به بروز دردهای مزمن شود.»

منبع: