سرپرست معاونت بهداشت علوم پزشكی اهواز عنوان كرد افزایش ۳۰ درصدی شناسایی مبتلایان به آنفلوآنزا در خوزستان

آنی غذا: خوزستان سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از افزایش ۳۰ درصدی شناسایی مبتلایان به آنفلوآنزا در خوزستان آگاهی داد.

دکتر پژمان بختیاری نیا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع آنفلوآنزا با شروع فصل سرما اظهار داشت: در سه هفته اخیر در سطح کشور و استان خوزستان موارد بروز آنفلوآنزا افزایشی بوده و انتظار می رود روند این بیماری در روزها و هفته های آتی کماکان افزایشی باشد.

وی اضافه کرد: در هفته گذشته موارد شناسایی آنفلوآنزا در خوزستان نسبت به هفته پیش از آن ۳۰ درصد بالا رفته است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه بروز پیدا می کند و اغلب اوقات سرفه شدید برای مدتی ادامه پیدا می کند اما سایر نشانه های بیماری پس از دو تا هفت روز خود به خود بهبود می یابد.

بختیاری نیا با اشاره به سختی تشخیص آنفلوانزا از سایر بیماریهای ویروسی دستگاه تنفس اظهار داشت: آنفلوآنزا در افراد مختلف ممکنست از سایر بیماریهای ویروسی دستگاه تنفس قابل تشخیص نباشد. اشکال بالینی بیماری متفاوت می باشد و شاید علائمی مثل سرماخوردگی، برونشیت، پنومونی ویروسی و بیماریهای حاد غیرقابل افتراق دستگاه تنفسی را نشان دهد. اختلالات دستگاه گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال نیز بروز پیدا می کند اما ممکنست این بیماری در کودکان همراه با نشانه های ریوی باشد.

وی با اعلان اینکه اهمیت آنفلوآنزا در سرعت انتشار همه گیری ها، وسعت و تعداد مبتلایان و شدت عوارض آن خصوصاً در ذات الریه ویروسی و باکتریایی است، اشاره کرد: در همه گیری های بزرگ، شکل شدید یا کشنده بیماری بیشتر در سالمندان و افرادی که به سبب عوارض مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، بیماریهای متابولیک، کم خونی و یا به سبب نارسایی ایمنی ناتوان شده اند، مشاهده می شود.

بختیاری نیا اضافه کرد: میزان حمله در همه گیری هایی که در اجتماعات بزرگ اتفاق می افتد به طور معمول بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است. همه گیری ها در مناطق معتدل بیشتر در زمستان و در نواحی گرمسیر بیشتر در ماه های بارانی سال اتفاق می افتد.

منبع: