مطالعات نشان می دهد؛ ویتامین D و روغن ماهی به قوی ماندن افراد مسن کمک نمی کنند

به گزارش آنی غذا، اگر فقط مکمل های ویتامین D و روغن ماهی را برای مبارزه با ضعفی که اغلب با افزایش سن به وجود می آید مصرف می کنید، تحقیقات جدید یک پیام ناامیدکننده را عرضه می دهد: روی آن حساب نکنید.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، برای رسیدن به این نتیجه، تیم تحقیق داده های مطالعه VITAL (کارآزمایی ویتامین D و امگا ۳) را که شامل اطلاعات بیشتر از ۲۵۰۰۰ بزرگسال آمریکایی بود، مورد بررسی قرار داد. محققان با استفاده از پرسشنامه هایی که پیش از کارآزمایی، شش ماه بعد از شروع آن و سالانه تا پنج سال پیگیری گرفته شده بودند، و همینطور ارزیابی های میزان ضعف آنها، دریافتند که مکمل ها تاثیر چندانی ندارند.
دکتر «آریلا اورکابی»، نویسنده این مطالعه از بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون، تصریح کرد: «محققان مکمل ها را در خیلی از زیرگروه های مختلف، همچون آن هایی که سطح ویتامین D آنها پایین بود، افراد دارای رژیم غذایی سالم و بدون رژیم غذایی سالم، و مردان و زنان مورد مطالعه قرار دادند.»
وی در ادامه اضافه کرد: «نتایج ما ثابت بود. ما واقعاً هیچ فایده ای از مصرف مکمل ها ندیدیم.»
ضعف و شکنندگی بعنوان کاهش ذخیره فیزیولوژیکی تعریف شده است. امکان دارد کسی آهسته تر راه برود، وزن بکاهد و نیروی ضعیف تری برای گرفتن اشیا و وسایل داشته باشد. سستی تقریبا نیمی از بزرگسالان بالای ۸۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد، باآنکه امکان دارد در سنین پایین تر اتفاق بیفتد.
اورکابی تصریح کرد: «به استثنای برخی تحقیقات در مورد آرتریت التهابی و در جمعیت های خاص، مطالعات روی این مکمل ها فواید زیادی در شرایط مختلف سلامتی، از بیماری قلبی گرفته تا سرطان و شکستگی نشان نمی دهد.»
به نظر می رسد جلوگیری از ضعف، چیزی به غیر از خوردن یک رژیم غذایی متعادل همراه با غذاهای کامل، دریافت مقدار کمی ویتامین D طبیعی از راه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، فعال ماندن، ورزش روزانه و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی نیست.
اورکابی اظهار داشت: «در واقع، مشخص شد رژیم غذایی مدیترانه ای برای پیشگیری از ضعف بسیار امیدوارکننده است.»
سالیان سال است نشان داده شده است که رژیم غذایی مدیترانه ای فواید سلامتی برای کاهش حملات قلبی و سکته مغزی، سرطان، زوال عقل و انواع مشکلات پزشکی دارد.