یافته محققان فرانسوی؛ شیرین کننده های مصنوعی سلامت قلب را به خطر می اندازند

آنی غذا: شیرین کننده های مصنوعی روشی محبوب برای لاغری هستند، اما پژوهشگران فرانسوی عنوان می کنند که ممکنست خطر حمله قلبی یا سکته را نیز بالا برند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، این یافته ها حاصل پیگیری سلامت قلب در میان بیش از ۱۰۳ هزار مرد و زن در فرانسه برای حدود یک دهه است.
«ماتیلد توویر»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه سوربن فرانسه، اظهار داشت: «ما مشاهده کردیم که مصرف بیشتر شیرین کننده های مصنوعی با افزایش ریسک بیماریهای قلبی عروقی مرتبط می باشد.»
در ابتدای مطالعه، حدودا چهار نفر از ۱۰ شرکت کننده گزارش دادند که بطور مرتب از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کردند.
سلامت قلب شرکت کنندگان بعد از آن بطور متوسط ۹ سال ردیابی و مقایسه شد.
در این مدت، بیش از ۱۵۰۰ مشکل قلبی همچون حملات قلبی، سکته مغزی، سفتی یا درد شدید قفسه سینه و نیاز به عمل جراحی برای بازکردن شریان های مسدود شده (آنژیوپلاستی) ثبت گردید.
محققان بعد از بررسی تأثیر مصرف شیرین کننده مصنوعی بر مشکلات قلبی، نتیجه گرفتند که این دو باهم در ارتباط هستند.
محققان تاکید کردند که کار آنها بطور قطعی ثابت نمی کند که شیرین کننده ها بطور مستقیم سلامت قلب را تضعیف می کنند، فقط نشان میدهد که بین این دو ارتباط وجود دارد.
با این حال پژوهشگران معتقدند یک دلیل احتمالی می تواند تعامل شیرین کننده های مصنوعی با گیرنده های طعم شیرین روده باشد که می تواند بر میزان انسولین و جذب قند تأثیر بگذارد.
شیرین کننده های مصنوعی همین طور ممکنست آرایش میکروب های موجود در روده را تغییر دهند، التهاب را افزایش داده و موجب نقص عروقی شود.
اما پژوهشگران خاطرنشان می کنند که این فرضیه ها باید بوسیله مطالعات تجربی تأیید شوند.

منبع: