قاتلی که با سیگار برابری می کند

به گزارش آنی غذا، صدها میلیون نفر در جهان روزانه به محل کار خود می روند، پشت میز می نشینند و عصرها هم در خانه روی مبل استراحت می کنند و تلویزیون تماشا می کنند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، خیلی از این افراد به این مورد فکر نمی کنند که چند ساعت نشسته اند و این وضعیت تا چه اندازه برای سلامتی آنها ضرر دارد.
به قول یکی از استادان پزشکی دانشگاه هاروارد، بعضی از همکاران او نشستن طولانی را “سیگار کشیدن نو” نامیده اند.
نشستن طولانی خطر مرگ را بیشتر می کند و زمینه ساز شماری از بیماری ها همچون آلزایمر، دیابت نوع دو، افسردگی، استرس و لخته شدن خون در عروق پا است.
یافته های نشریه «ورزش و سلامت» در آمریکا نشان داده است که بزرگسالان به صورت متوسط ۹ ساعت از زمان بیداری خویش را نشسته اند.
بر مبنای داده های یک تحقیق دانشگاهی که در سال ۲۰۱۶ انتشار یافت، حدودا نیمی از زندگی یک فرد معمولی در وضعیت کم تحریکی سپری می شود.
مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۷ و روی ۸۰۰۰ داوطلب، انجام شد نشان داده است که ارتباط معناداری میان نشستن طولانی مدت با خطر مرگ زودهنگام وجود دارد.
بر پایه یافته های این تحقیق، شرکت کنندگانی که بیشتر از ۱۳ ساعت در روز می نشینند، ۲۰۰ درصد بیشتر از کسانی که ۱۱ ساعت در وضعیت نشسته اند، در معرض خطر مرگ قرار دارند.
به نوشته نشریه نیویورک پست، علاوه بر مجموع ساعتهای که فرد در وضعیت نشسته قرار دارد، فواصل زمانی خارج شدن از حالت نشسته هم اهمیت دارد. برای مثال آنهایی که مدت هر بار نشستن را به نیم ساعت محدود می کنند، کمتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند.
بر مبنای یافته های مطالعات انجام شده، افرادی که به صورت معمول، بیشتر از ۹۰ دقیقه یک سره می نشینند، دو برابر کسانی که مدت نشستن خویش را به ۹۰ دقیقه محدود کرده اند، گرفتار مرگ زودهنگام یا مرگ بدون علت مشخص می شوند.

منبع: