رئیس كل سازمان نظام پزشكی كشور: سال جاری متقاضی رشته جراحی قلب نداشتیم

به گزارش آنی غذا، همدان رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور از وضعیت نامناسب برخی رشته های پزشکی در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: امسال هیچ کس متقاضی رشته جراحی قلب در کشور نشده و با شرایط موجود مجبور می شویم با عقب گرد ۴۰ ساله پزشک وارد نماییم.
محمد رئیس زاده پنج شنبه ۳ شهریورماه در همایش ملی روز پزشک در همدان، اظهار نمود: گذشته پزشکی این کشور با نام بزرگانی چون ابن سیناها و زکریاهای رازی گره خورده است. ما به زنده نگاه داشتن نام و یاد مفاخر کشور نیاز داریم چونکه ویترین کشور هستند و رابطه مستقیم با رشد و تعالی یک کشور قرار دارند.
وی افزود: بی توجهی به مفاحر، بی حافظه گی تاریخی و خمودگی اجتماعی را به دنبال دارد البته نباید لمیدگی به مفاخر اجتماعی داشته باشیم چونکه تقدیس مفاخر به تنهایی چیزی به دنبال ندارد.
وی افزود: گذشته پزشکی ما پر از افتخار است و این را باید به همه گوشزد نماییم که ابن سینا در نام خلاصه نشود چونکه یک نابغه و فیلسوف شهیر است. کتاب قانون ۷۰۰ سال رفرنس بلامنازع در اروپا بوده است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور بیان نمود: زنده نگهداشتن یاد بزرگان و گذشتگان پزشکی از این حیث که می توانیم باردیگر به اوج برگردیم، ضروریست.
رئیس زاده مطرح کرد: در حوزه دانش و فناوری سلامت وضعیت بسیار مطلوبی با عنایت به اسناد داریم اما درراستای عرضه خدمات بهداشت و اقتصاد سلامت گرفتار نقصان هستیم.
وی افزود: نمایندگان مجلس در ارتباط با نقصان های عرضه خدمات که ناشی از سیاست نادرست یا عدم اجرای سیاست درست است، خلط مبحث می کنند و آنها را به پای جامعه پزشکان می نویسند. افرادی که باید سند را اجرا کنند و نمی کنند، مطالبه گر شدند اما ما مدعی هستیم که در دولت، مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی، قوانین درست اجرا نشده و سبب شده گرفتاری پیش بیاید.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: درصدی از مشکلات با ماست اما درصد عمده در ارتباط با ما نیست. آیا باید تمام مشکلات را به پای ما بنویسید؟ زیرساخت نادرست سبب شده همکاران ما را به سمت مسیرهای گاها خلاف بکشاند. بیشتر از ۹۶ درصد در کنار مشکلاتی که وجود دارد به سلامت ارائه ی خدمت می کنند.
رئیس زاده ضمن اشاره به تبعات این مساله توضیح داد: نتیجه این کار اینست که در چند سال آینده پزشکی نخواهیم داشت. در رشته های بسیار ضروری جراح نداریم و مجبور می شویم برای برخی درمان ها با چند برابر هزینه، عزیزان را به خارج از کشور بفرستیم یا با یک عقب گرد ۴۰ ساله واردات پزشک از هند، پاکستان و فیلیپین داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه ما اخطار و گوشزد می دهیم و اعلام می نماییم اما درمان آن با مسؤلان است، تصریح کرد: چون ما متهم به تعارض منافع شدیم ازاین رو فقط اخطار می دهیم و خود مسؤلان آنرا تحلیل کنند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در انتها خاطرنشان کرد: تخصص جراحی قلب امسال ۱۸ نفر ظرفیت داشته اما هیچ کس متقاضی نشده و در کل کشور فقط دو فارغ التحصیل جراحی اطفال داریم.