در گفت وگو با آنی غذا اعلام شد ۳ راه دسترسی بیماران به نسخ الکترونیک

به گزارش آنی غذا معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به ورود تدریجی بیمه های تکمیلی به نسخه نویسی الکترونیک، اظهار داشت: مطالبه ما این است که خدمات بیمه پایه و تکمیلی همزمان ارائه شود و بیمه شده وجهی در مبدا دریافت خدمت، پرداخت نکند و بیمار مجبور نباشد برای دریافت خسارت به بیمه های تکمیلی مراجعه کند.
دکتر مهدی رضایی در گفت و گو با ایسنا، درباب چالش های فعلی در حوزه نسخه نویسی الکترونیک، اظهار داشت: خوشبختانه قدم هایی در راه اصلاح برداشته شده است. نسخه نویسی الکترونیک از دی ماه ۱۴۰۰ در بخش های دولتی و خصوصی استقرار یافته است و به تدریج سامانه ها متناسب با مطالبات و خواسته های ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت تغییرات و اصلاحات دارند و شاهد می باشیم که هر روز بهتر از روز قبل خدمات انجام می شود.
وی ادامه داد: البته برخی چالش های مهم همچنان در دستور کار هستند و هنوز به نتیجه نهایی نرسیدند که همچون آنها می توان به عدم یکپارچه سازی خدمات نسخه نویسی سازمان های بیمه گر اشاره نمود که خوشبختانه بتازگی وزارت بهداشت به موضوع ورود پیدا کرده است و طی چند هفته آتی ان شاءالله خبرهای خوبی دراین زمینه بشنویم. وزارت بهداشت تصمیم های خوبی گرفته است که خدمات سازمان های بیمه گر را یکسان کند و ارائه دهندگان خدمت با درگاه های گوناگون سازمان های بیمه گر مواجه نباشند. ما دراین زمینه با شرکت های بخش خصوصی و یا شرکت های دانش بنیان همکاری می نماییم. شرکت هایی که بخش خصوصی آورده اند یکسان سازی سامانه ها را به صورتی پیاده کردند و یکجا خدمات بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی را ارائه می دهند.
رضایی افزود: با اینحال وزارت بهداشت به عنوان متولی برمبنای وظیفه خود در بودجه ۱۴۰۱ برای یکسان سازی سامانه های نسخه نویسی اقداماتی در دست انجام دارد.
لزوم اتصال جزیره های اطلاعاتی برای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت او به اهمیت تکمیل پرونده الکترونیک اشاره و بیان کرد: این مساله هنوز کامل نشده است. ما بصورت جزیره ای اطلاعاتِ پرونده الکترونیک را داریم. به عنوان مثال در خدمات سطح یک چندین سامانه در سطح وزارت بهداشت درحال ثبت اطلاعات در نسخه الکترونیک هستند یا در بخش های بستری سیستم های اطلاعات بیمارستانی یا HIS ها ثبت اطلاعات را انجام می دهند اما هیچ کدام از این ها به یکدیگر متصل نیستند و پرونده واحد الکترونیک بیماران در اختیار نیست که ارائه دهنده خدمت یا بیماران از آن بهره مند باشند. هنوز پرونده الکترونیک سلامت بطور کامل شکل نگرفته و این هم جزو تکالیفی است که در قانون بودجه ۱۴۰۱ به آن اشاره شده است و بتازگی هم وزیر بهداشت برای این برنامه ملی فردی را منصوب کرده است. ان شاءلله که امسال شاهد تحقق کامل پرونده الکترونیک باشیم تا حلقه خدمات الکترونیک در زمینه سلامت کامل شود.
وی به موضوع اصلاح سامانه ها و کاربر پسند شدن آنها اشاره نمود و اظهار داشت: این کار جزو مطالبات پزشکان محترم هم است. این اقدام هر روزه در حال انجام می باشد، اما هنوز پاسخ کامل داده نشده است و به مرحله رضایت عمومی نرسیدیم، البته فراموش نکنید که این امر نیازمند زمان است.
مطالبه بیمه سلامت از بیمه های تکمیلی او درباره روند ورود بیمه های تکمیلی به بررسی اسناد نسخ الکترونیک، اظهار نمود: به نسبت روزهای اول گام های خوبی برداشته شده است. در ایام اول شاهد عدم هماهنگی زمانی بین بیمه های پایه و تکمیلی بودیم که با وجود این که نسخه نویسی الکترونیک در بیمه پایه انجام می شد اما بیمه های تکمیلی هنوز نسخه کاغذی از بیمار طلب می کردند. در حال حاضر دسترسی بیمه های تکمیلی به بیمه های پایه برقرار شده است و خوشبختانه آنقدر که باخبر هستیم بیمه هایی مانند آتیه سازان دیگر از بیمار نسخه فیزیکی نمی خواهند. این بخش هم به تدریج تکمیل می شود. مطالبه ما این بوده است که خدمات بیمه پایه و تکمیلی همزمان ارائه شود و بیمه شده وجهی در مبدا دریافت خدمت، پرداخت نکند و بدین سان تعهدات بیمه پایه و تکمیلی توامان صورت گیرد و بیمار مجبور نباشد برای دریافت خسارت به بیمه های تکمیلی مراجعه کند اما هنوز این خواسته ما محقق نشده است.
بیمار چگونه نسخه الکترونیک خودرا روئیت کند؟ او درباره چگونگی دسترسی بیماران به نسخ الکترونیک خود نیز بیان کرد: دسترسی به نسخه از ۳ طریق امکان پذیر است؛ اول آنکه خود بیمه شده می تواند به سامانه غیرحضوری خدمات شهروندی مراجعه کند و نسخه خودرا ببیند و این در حقیقت یک نوع پرونده الکترونیک بیمار است که او می تواند هر سابقه درمانی خودرا در آن ببیند. راه دوم این است که پزشک نسخه بیمار را پرینت بگیرد و در اختیار بیمار قرار دهد و روش سوم هم این است که زمانی که نسخه پیچی در داروخانه انجام می شود، داروخانه نسخه بیمار را در اختیار او قرار دهد. با این حساب دو روش در اختیار ارائه دهنده خدمت است و یک روش هم در اختیار بیمار است.

منبع: