ارتباط مواد شیمیایی ابدی با فشار خون بالا در زنان میانسال

به گزارش آنی غذا نتایج یک بررسی نشان می دهد: ˮمواد شیمیایی ابدیˮ با خطر بروز عارضه فشار خون بالا در زنان میانسال مرتبط می باشد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، نتایج بررسیها حاکی از آن است: زنان میانسال که در خون آنان میزان بیشتری از ترکیبات شیمیایی معروف به مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل (PFAS) وجود دارد بیشتر در معرض مبتلا شدن به عارضه فشار خون بالا هستند.
این مواد که با نام ترکیبات شیمیایی ابدی هم شناخته میشوند در آب، خاک، هوا و مواد غذایی وجود دارد. مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل گروهی از ترکیبات شیمیایی مصنوعی هستند و طبق اعلام آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده، هزاران نوع مختلف PFAS وجود دارند که افراد در وسایل و مواد پرکاربرد روزانه همچون برخی شامپوها، لوازم آرایشی، بسته بندی مواد غذایی و لباس در معرض آن قرار دارند.
ترکیبهای شیمیایی ابدی از راه ماهی های صید شده در آب های آلوده به PFAS و محصولات لبنی ساخته شده از گاوهایی که در معرض این مواد قرار دارند وارد چرخه غذایی می شود.
مطالعات نشان می دهد که حتی میزان ناچیزی از این مواد در خون می تواند تاثیرات مخربی بر سلامت داشته باشد. بعضی از مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل با خطر بروز مشکلات قلبی عروقی، استرس اکسیداتیو و افزایش سطح کلسترول مرتبط می باشد. هرچند، تابحال در مورد سطح این مواد و تأثیر ان در کنترل فشار خون زنان میانسال ارزیابی صورت نگرفته بود.
متخصصان آمریکایی اطلاعات بیشتر از ۱۰۰۰ زن ۴۵ تا ۵۶ ساله را که در شروع مطالعه از میزان فشار خون طبیعی برخوردار بودند به لحاظ میزان انباشت PFAS و خطر عارضه فشار خون بالا مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش مدیکال اکسپرس، نتایج این بررسی نشان داد: در مدت زمان انجام مطالعه ۴۷۰ زن به عارضه فشار خون بالا مبتلا شدند. همینطور در خانمهایی که سطح بالایی از مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل در خونشان وجود داشت بیشتر در معرض مبتلا شدن به فشار خون بالا بوده اند.

منبع: