محققان می گویند؛ تأثیر کمبود ویتامین D بر قدرت باروری زنان

به گزارش آنی غذا محققان معتقدند ویتامین D با نرخ باروری بالاتر و حاملگی سالم تر در خانمهایی که تلاش در حامله شدن دارند ارتباط داشته باشد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از زی نیوز، ویتامین D که بعنوان “ویتامین آفتاب” هم شناخته می شود در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست تولید می شود و همینطور می تواند از راه غذا و مکمل ها هم جذب شود.
با این حال، خیلی از مردم نمی دانند که سطح ویتامین D امکان دارد در باروری آنها اختلال ایجاد نماید.
رایج ترین نوع ویتامین D کلکلسیفرول است که در پوست و همینطور برخی غذاها و مکمل ها یافت می شود. نوع تجویزی ویتامین D ویتامین D۲ (ارگوکلسیفرول) است. طبق یک مطالعه، ویتامین D۳ مؤثرتر از ویتامین D۲، متابولیزه می شود.
اگر زمان کافی را در آفتاب بگذرانیم، می توانیم تمام ویتامین D مورد نیاز خویش را جذب نماییم. با این وجود، خیلی از زنان در طول سال به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند تا سطح ویتامین D خویش را در حدسالم نگه دارند. از آنجاییکه تعداد کمی از غذاها به صورت طبیعی سرشار از ویتامین D هستند، دریافت مقدار کافی از آن از راه رژیم غذایی امکان دارد دشوار باشد.
همچنین برخی مطالعات نشان می دهند که کمبود ویتامین D با نرخ موفقیت هم در IVF و هم در انتقال جنین های تخمک اهداکننده منجمد مرتبط می باشد.
اگرچه داده های در ارتباط با ویتامین D و باروری قطعی نیست، اما مطالعات مختلف نشان داده اند خانمهایی که سطح ویتامین D خون شأن ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر است، نسبت به خانمهایی که سطوح پایین تری از ویتامین D دارند، نرخ حاملگی بالاتری دارند.
طبق مطالعات، خانمهایی که سطح ویتامین D کافی دارند، چهار برابر بیشتر از خانمهایی که سطح پایین ویتامین D دارند، از راه IVF آبستن می شوند.
علاوه بر نور خورشید، میتوان ویتامین D را با خوردن غذاهای زیر هم به رژیم غذایی افزود:
– ماهی های چرب و غذاهای دریایی، همچون سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی
– گوشت قرمز
– جگر
– زرده تخم مرغ
– غذاهای غنی شده با ویتامین D.
مصرف بیش از اندازه ویتامین D برای مدت طولانی می تواند سبب تجمع بیش از اندازه کلسیم در بدن شود که نهایتا می تواند منجر به تضعیف استخوان ها و همینطور صدمه به قلب و کلیه ها شود. بیشتر از ۱۰۰ میکروگرم ویتامین D در روز می تواند مضر در نظر گرفته شود.

منبع: