محققان سوئیسی می گویند؛ ویتامین D و امگا۳ ریسک مبتلاشدن به سرطان را کم می کنند

آنی غذا: نتایج یک پژوهش نشان میدهد که تلفیقی از ویتامین D با دوز بالا، اُمگا۳ و تمرینات قدرتی ساده در خانه می تواند به کاهش خطر مبتلاشدن به سرطان در بزرگسالان سالم ۷۰ سال و بالاتر تا ۶۱ درصد کمک نماید.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از زی نیوز، این نخستین مطالعه ای است که فواید ترکیبی سه مداخله بهداشت عمومی مقرون به صرفه را برای پیش گیری از سرطان های تهاجمی آزمایش می کند.
دکتر «هایک بیشوف فراری»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان دانشگاه زوریخ در سوئیس، می گوید: «جدای از سفارش های پیشگیرانه مانند سیگار نکشیدن و محافظت در مقابل نور خورشید، کوشش های بهداشت عمومی که بر پیش گیری از سرطان تمرکز دارند، محدود هستند.»
وی اشاره کرد: «امروزه کوشش های پیشگیرانه در میان افراد میانسال و مسن تر تا حد زیادی به اقدامات غربالگری و واکسیناسیون محدود می شود.»
مطالعات نشان داده است که ویتامین D از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. بطور مشابه، اُمگا ۳ ممکنست از تبدیل سلول های طبیعی به سلول های سرطانی پیشگیری کند و نشان داده شده است که ورزش عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و التهاب را می کاهد، که ممکنست به پیش گیری از سرطان کمک نماید.
محققان در این مطالعه، تأثیر مصرف روزانه ویتامین D۳ با دوز بالا، مکمل های اُمگا ۳ روزانه و یک ورزش قدرتی ساده در خانه را به تنهایی و بصورت ترکیبی بر روی خطر ابتلاء به سرطان تهاجمی بر روی بزرگسالان ۷۰ سال به بالا آزمایش کردند.
این آزمایش سه ساله که در سوئیس، فرانسه، آلمان، اتریش و پرتغال برگزار شد، شامل ۲۱۵۷ شرکت کننده بود.
بیشوف فراری اظهار داشت: «نتایج نشان میدهد که هر سه درمان (ویتامین D۳، امگا ۳ و ورزش) فواید تجمیعی بر کاهش خطر سرطان های تهاجمی دارند.»
هر یک از این درمان ها دارای یک مزیت تک کوچک بودند، اما وقتی هر سه درمان با هم ترکیب شدند، مزایا از نظر آماری مدلول دار شدند و پژوهشگران کاهش کلی خطر سرطان را تا ۶۱ درصد مشاهده نمودند.
بیشوف فراری با بیان نیاز به مطالعات بیشتر اظهار داشت: «نتایج ما، بااینکه مبتنی بر مقایسه های گوناگون است و نیاز به تکرار دارد، اما ممکنست برای کاهش بار سرطان مفید باشد.»

منبع: