هشدار نوروز پرسفر در پیش است

آنی غذا: درحالی که تهران و ۴۱ شهر دیگر باردیگر قرمز شده اند و هشدارها درباره فراگیر شدن سویه ˮاُمیکرونˮ کرونا در کشور تشدید شده است، خیلی از استانها بعد از چهار روز برگزاری نمایشگاه گردشگری به این پیش بینی رسیده اند که نوروز پرسفری در پیش داشته باشند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، مقامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ماه ها است که از “سونامی سفر” صحبت می کنند، چهار روز برگزاری نمایشگاه گردشگری در تهران نیز بیشتر استانها را به این نتیجه رسانده که در نوروز ۱۴۰۱ مسافران بیشتری به نسبت تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ داشته باشند. با وجود این، هنوز اقدامی برای مدیریت سفرها آن هم در وضعیت ناپایدار و هشدارآمیز “اُمیکرون” مشاهده نمی گردد که از طرف متولی پیش بینی شده و یا در دستور کار باشد.
بنظر می رسد استانها با وجود تجربه نوروز ۹۹ که به یک باره سفرها با تصمیم ستاد ملی کرونا کنسل شد، از حالا هیچ پیش بینی و یا مدیریت بحرانی برای نوروز ۱۴۰۱ با این پیش فرض که ممکنست با تشدید سویه جدید کرونا محدودیت ها باردیگر بازگردانده شود، ندارند و فعلا فقط مشغول فروش خدمات سفر هستند.
بیشتر استانهای شرکت کننده در نمایشگاه گردشگری تهران در پاسخ به این پرسش که “اگر محدودیت های کرونا در آستانه تعطیلات نوروز بازگردانده شود و مثل دوره های پیشین سفرهای جاده ای که حجم بیشتری از سفر ایرانیها را به خود اختصاص می دهد، کنسل شود و سایت های گردشگری بسته شود، چه برنامه ای برای مدیریت مسافران وجود دارد”، یا امیدوارند این اتفاق نیافتد یا ترجیح می دهند تا ستاد کرونا درباره بازگرداندن محدودیت های سفر تصمیمی نگرفته است همچنان به کار خود ادامه دهند و خدمات سفر بفروشند شاید رکود اقتصاد گردشگری استان شان را بتوانند جبران کنند.
از طرفی، رویکرد استانها در نمایشگاه گردشگری تهران برای معرفی و تبلیغ ظرفیت هایشان که به روال هر سال سنتی و فارغ از نوآوری و خلاقیت بود، نشان می داد که برای مسافرانِ بیشتر از ظرفیت استان، در نوروز هیچ برنامه ریزی مشخصی از پیش ندارند؛ بطورمثال مسؤولان غرفه استان ایلام درحالی که می گفتند قبل از نمایشگاه تمام ظرفیت اقامتی استان بواسطه تورها برای نوروز تکمیل شده است، اما همچنان در حال تبلیغ برای سفر به این استان بودند و از میل و تقاضای مردم برای مسافرت به ایلام سخن می گفتند، درحالی که هیچ برنامه ریزی ای برای سرریز مسافر نداشتند. این وضعیت در بیشتر استانهای کشور مشهود است.

علاوه بر این، با وجود هشدارهایی که درباره شروع پیک ششم کرونا در کشور داده شده است، اما در برنامه ریزی سفر از اکنون هیچ پیش بینی ای برای محدودیت های احتمالی صورت نگرفته که اگر مثل نوروز ۹۹ به یک باره شرایط “فوق العاده” در کشور اعلام گردید و ستاد کرونا برای محدودیت سفر در نوروز تصمیم گرفت، چه تدبیری داشته باشد تا مثل گذشته، مسافر و تاسیسات گردشگری باردیگر متضرر نشوند.
بعد از گذشت دو سال درگیری با کرونا دیگر نمی توان اعلام بی تجربگی یا غافلگیری کرد، با این وجود، هنوز آن چنان که باید بین ستاد مدیریت کرونا و وزارت گردشگری هماهنگی دقیقی مشاهده نمی گردد و الگوی تعریف شده ای برای مدیریت سفر وجود ندارد، بااینکه در مقطعی به افرادی که دو دُز کامل واکسن را تزریق کرده اند اجازه سفر بدون محدودیت داده شده است، اما دیده می شود تاسیسات گردشگری و یا بخش های خدماتی سفر و حمل و نقل آن چنان به کنترل این مساله متعهد نیستند و یا با چشم پوشی واکسن و تست مسافران را کنترل می کنند.
از طرف دیگر، آن چنان که برخی تاسیسات گردشگری گفته اند وزارت بهداشت نظارت دقیق، مستمر و پایداری در کنترل دستورالعمل های کرونا در این اماکن ندارد و وضعیت بهداشت برخی رستوران ها، بین راهی ها و اقامتگاه ها به نظارت دقیق تری نیاز دارد، بااینکه معاونت گردشگری همیشه تاکید دارد تأسیاست گردشگری همچون مراکزی هستند که دستورالعمل های ستاد کرونا را دقیق و کامل اجرا می کنند.
علاوه بر این، از آن جا که نزدیک به ۷۰درصد سفرها در ایران جاده ای انجام می شود و کنترل وضعیت اتوبوس ها، استراحتگاه ها و توقفگاه های بین راهی با وزارت راه است، این سوال مطرح است که دو ماه باقی مانده تا نوروز، این وزارتخانه چه تدبیری برای ایمن سازی این مراکز و وسایل نقلیه عمومی جهت استفاده کم خطر مسافران دارد؟ بطور معمول بیشترین اعتراض ها در سفرهای جاده ای نیز به وضعیت بهداشت مراکز بین راهی خصوصاً خدمات بهداشتی مربوط می شود، برای بهداشتی کردن این مراکز باتوجه به دو سال تجربه رویارویی با کرونا، برنامه ای وجود دارد؟

آیا کمپ های مسافرتی که مسؤولیت شان با شهرداری ها است، آماده پذیرش مسافران در پیک ششم کرونا هستند؟ امکانات محدود آنها که اغلب هزینه قابل توجهی از مسافران به خاطر آن دریافت می شود، تجهیز و آماده شده است؟
آیا بر روی مدارس که هر سال از پذیرش مسافران عمومی برحذر داشته می شوند، اما تعدادی از آنها خلاف این دستور عمل می کنند، نظارت بهداشتی می شود و برای نوروز ۱۴۰۱ چه تصمیمی در این زمینه گرفته خواهد شد؟
ظرفیت محدود بازدید برای موزه ها و سایت های گردشگری در نوروز چگونه رعایت خواهد شد و نظارت بر آنها باتوجه به نیروی محدود انسانی چگونه انجام می شود؟ سرکشی از موزه ها نشان میدهد در ماه هایی که این مراکز باز شده اند ظرفیت محدود بازدید در دوران کرونا به درستی رعایت نشده است، بطوریکه برخی موزه ها در یک روز شاهد حضور یک هزار نفر بازدیدکننده بوده اند.
ستاد مدیریت کرونا که هشدار پیک ششم کرونا را داده و در دوره های گذشته سفر را یکی از عوامل انتشار ویروس در کشور دانسته است، از حالا برای مدیریت سفر و اجماع با سایر دستگاه های ذی ربط برای جلوگیری از یک وضعیت بحرانی دیگر، چه تدبیر و پیش بینی ای دارد؟ آیا مقرر است در آخرین لحظات مسافران و تأسیسات گردشگری را که هزینه کرده اند و امکان بازگشت هزینه های شان وجود ندارد یک دفعه دیگر غافلگیر کند؟ آیا مقرر است مثل گذشته صورت مسأله را با محدود کردن سفر پاک کند یا تدبیر دیگری خواهد داشت؟
عکس ها در پانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران گرفته شده است

منبع: