سازمان جهانی بهداشت هشدار داد خطر تولید حجم بالای زباله های بیمارستانی در دوره همه گیری

آنی غذا: سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش جدید خود هشدار داد که حجم بالایی از زباله های بیمارستانی ناشی از همه گیری کووید-۱۹ سلامت انسان و محیط زیست را تهدید می کند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، گزارش سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است: سرنگ های دور ریخته شده، کیت های آزمایشگاهی استفاده شده و دورریز شیشه های قدیمی حاوی واکسن ناشی از همه گیری کووید-۱۹ در بیشتر کشورهای جهان سبب انباشت ده ها هزار تن زباله پزشکی شده که سلامت انسان و محیط زیست را تهدید می کند.
در این گزارش آمده است: قسمتی از این مواد می تواند عفونی باشد برای اینکه کروناویروس روی سطوح باقی میماند و بطور بالقوه کادر درمان را در معرض آسیب، جراحات ناشی از سوزن و میکروب های بیماری زا قرار می دهد. همین طور سلامت افراد و گروههای ساکن در نزدیکی محل های دفن زباله ممکنست بوسیله هوای آلوده ناشی از سوزاندن زباله ها، کیفیت پایین آب یا حتی آفات ناقل بیماری، تحت تاثیر قرار گیرند.
سازمان جهانی بهداشت در این گزارش خواهان اصلاح و سرمایه گذاری بوسیله کاهش استفاده از بسته بندی هایی است که موجب تولید حجمی از پلاستیک شده است و بر استفاده از تجهیزات محافظتی تولید شده از مواد چند بار مصرف و قابل بازیافت تاکید کرده است.
همچنین برآورد شده است که حدود ۸۷ هزار تن تجهیزات حفاظت فردی (PPE) بوسیله پرتال سازمان ملل تا نوامبر ۲۰۲۱ سفارش داده شده که به احتمال زیاد بیشتر آنها به زباله تبدیل گشته اند.
به گزارش آنی غذا به نقل از خبرگزاری رویترز، همین طور در این گزارش به حدود ۱۴۰ میلیون کیت تشخیصی با پتانسیل تولید ۲۶۰۰ تن زباله که بیشتر زباله های پلاستیکی و شیمیایی هستند اشاره شده است. علاوه بر این، برآوردها حاکی از آنست که حدود هشت میلیارد دُز واکسن در سطح جهان استفاده شده که سبب تولید ۱۴۴ هزار تن زباله مازاد به شکل ویال های شیشه ای، سرنگ و سوزن شده است.

منبع: