نوشیدنی که از لخته شدن خون پیشگیری می کند

به گزارش آنی غذا خراسان رضوی ترومبوز ورید عمقی(DVT) لخته خون است که در یک ورید عمیق یعنی وریدی که روی سطح پوست نباشد، ایجاد می شود. این عارضه می تواند در هر جایی رخ دهد اما بیشتر اوقات در پاها مشاهده شده است.

به نقل از هلث نیوز، در حالیکه بدن ما برای پیشگیری از خونریزی بیش از اندازه به لخته شدن خون متکی است اما لخته شدن خون می تواند خطرناک و منجر به عوارض جدی و تهدیدکننده زندگی شود.

برخی شرایط پزشکی می تواند سبب ضخیم و لخته شدن بیش از اندازه خون شود. وقتی این اتفاق می افتد، لخته های خونی که در رگ ها تشکیل می شود، می تواند از هم جدا و به ریه ها برود و جریان خون را مسدود کرده و منجر به آمبولی ریه شود.

به گفته کلینیک مایو ایالات متحده علایم رایج ترومبوز ورید عمقی شامل درد و تورم در ساق پا یا هر ناحیه دارای لخته است. پوست امکان دارد قرمز یا تغییر رنگ داده و هنگام لمس گرم حس گردد.

پزشک احیانا این نوع بیماری را با داروهای رقیق کننده خون و سایر داروها درمان خواهد نمود. با این وجود شواهدی وجود دارد که نشان داده است برخی غذاها هم امکان دارد به کاهش خطر لخته شدن خون کمک کنند.

جالب است بدانید که یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از لخته شدن خون هیدراته ماندن و نوشیدن مقدار زیادی آب است. به این علت که نوشیدن آب خون را رقیق می کند و می تواند منجر به کاهش خطر چسبیدن پلاکت ها به یکدیگر شود.

برخی از مواد غذایی هم به کاهش لخته شدن خون کمک می نماید. میوه ها و سبزیجات تازه، سبزیجات برگدار، روغن زیتون و پروتئین های بدون چربی مفید می باشد. میوه ها و سبزیجات تازه منبعی غنی از فیبر و آنتی اکسیدان است. مصرف منظم آن می تواند به بهبود سلامت قلب و کاهش خطر لخته شدن خون منجر شود.

ممکن است سبزیجات با روغن زیتون سرو شود. روغن زیتون به علت منبع غنی از فنل فعالیت پلاکت ها را کاهش و در نتیجه خطر ترومبوز ورید عمقی را می کاهد و در نهایت انتخاب پروتئین های بدون چربی به جای تکه های چرب تر گوشت می تواند از کلسترول بالا جلوگیری کرده و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.