مطالعات نشان می دهد؛ مصرف قهوه بر سلامت کلیه ها تاثیر می گذارد

غذاها و نوشیدنی ها ممکنست اثرات مهمی بر سلامت کلیه داشته باشند، اما مکانیسم های بیولوژیکی احتمالی درگیر در این مسئله اغلب نامشخص هستند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، تحقیقات جدید چندین متابولیت در خون را شناسایی می کند که سطح آنها با مصرف قهوه تغییر می کند و ممکنست بر خطر ابتلاء به بیماری مزمن کلیوی تأثیر بگذارد.
محققان در این مطالعه ۳۷۲ متابولیت خون را در ۳۸۱۱ شرکت کننده بررسی کردند. آنها دریافتند که ۴۱ متابولیت با مصرف قهوه مرتبط بود.
تیم تحقیق این متابولیت ها را در ۱۰۴۳ بزرگسال دیگر در یک مطالعه مربوط به قلب، تجزیه و تحلیل کرد و پی برد ۲۰ متابولیت از ۴۱ متابولیت نیز با مصرف قهوه در این گروه مرتبط می باشد.
محققان پی بردند میزان بالاتر ۳ مورد از این متابولیت های در رابطه با قهوه بطور قابل توجهی با خطرات بالاتر ابتلاء به بیماری مزمن کلیوی مرتبط است: گلیکوشنودوکسی کولات، سولفات O-متیل کاتکول و ۳- متیل کاتکول سولفات.
گلیکوشنودوکسی کولات، یک لیپید که در متابولیسم اسید صفراوی اولیه نقش دارد، ممکنست بر اثرات مفید مصرف قهوه بر سلامت کلیه تأثیر گذارد. سولفات O-متیل کاتکول و ۳- متیل کاتکول سولفات که در متابولیسم بنزوات نگهدارنده نقش دارند، ممکنست نمایانگر جنبه های مضر قهوه بر روی کلیه ها باشند.
دکتر «کیسی ریبولز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده جان هاپکینز مریلند، در این زمینه می گوید: «مجموعه بزرگی از شواهد علمی نشان داده است که مصرف مقدار متوسط قهوه با یک رژیم غذایی سالم سازگار است. ما توانستیم یک متابولیت را شناسایی نماییم که این نظریه را تأیید می کند.»
وی در ادامه اضافه کرد: «اما دو متابولیت دیگر در رابطه با قهوه وجود داشت که بطور شگفت انگیزی با خطر بالاتر ابتلاء به بیماری مزمن کلیوی مرتبط بودند. این ترکیبات با سیگار کشیدن هم مرتبط بودند، که ممکنست توضیح دهنده ارتباط این ترکیبات با خطر بالاتر بیماری کلیوی باشند.»
در تحقیقات بیشتر در مورد رابطه قهوه-کلیه، این متابولیت ها ممکنست به فرآیندهایی اشاره کنند که برای پیش گیری از بیماری کلیوی بوسیله اصلاح رژیم غذایی مؤثر باشند.
محققان معتقدند ادغام این نوع داده ها باید درک بهتری از نقش قهوه و سایر عوامل رژیم غذایی در ایجاد بیماری مزمن کلیوی یا سایر بیماریها عرضه نماید.