مطالعات نشان می دهد؛ ارتباط رژیم غذایی MIND با عملکرد بهتر شناختی در افراد مسن

یافته های مطالعاتی نشان داده است رژیم غذایی در بازیابی شناختی در افراد مسن نقش دارد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، افزایش سن بر جسم و روان تاثیر می گذارد. بعنوان مثال، بافت مغز انسان با افزایش سن گرفتار توده های غیرطبیعی پروتئین هایی می شود که مشخصه بیماری آلزایمر است.
محققان دانشگاه راش شیکاگو دریافته اند که در صورت ایجاد این رسوبات پروتئینی، که به پلاک ها و گره های آمیلوئیدی معروف هستند، افراد مسن می توانند از فواید رژیم غذایی MIND بهره ببرند. پلاک ها و گره ها که در مغز یافت می شوند در میان سلول های عصبی به وجود آمده و به طور معمول با مهارت های فکری و حل مساله تداخل دارند.
رژیم غذایی MIND تلفیقی از رژیم های غذایی مدیترانه ای و DASH (رژیم غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا) است. مطالعات قبلی نشان داده بود که رژیم غذایی MIND ممکنست خطر ابتلاء به آلزایمر را کم کند.
اکنون نتایج مطالعه جدید نشان داده است که شرکت کنندگان در این مطالعه که رژیم غذایی MIND را در اواخر زندگی رعایت کردند، مشکلات شناختی نداشتند.
«کلودیان دانا» سرپرست تیم تحقیق، در این زمینه می گوید: تعدادی از افراد به قدری در مغزشان پلاک و پیچ خوردگی دارند که تشخیص بیماری آلزایمر بعد از مرگ در آنها محرز است، اما در طول زندگی گرفتار زوال عقل بالینی نمی شوند.
وی در ادامه می افزاید: تعدادی از افراد با وجود تجمع این شاخصهای پاتولوژی در مغز توانایی حفظ عملکرد شناختی را دارند و مطالعه ما نشان میدهد که رژیم غذایی MIND مستقل از صدمه های مغزی مربوط به بیماری آلزایمر با عملکرد شناختی بهتر مرتبط می باشد.
محققان ۵۶۹ شرکت کننده را از سال ۱۹۹۷ تحت نظر داشتند و از آنها خواسته شد ارزیابی های سالانه و آزمایش های شناختی را تکمیل کنند تا ببینند آیا گرفتار مشکلات حافظه و تفکر شده اند یا خیر. از سال ۲۰۰۴، پرسشنامه سالیانه فراوانی غذا در مورد میزان خوردن ۱۴۴ ماده غذایی به شرکت کنندگان داده شد.
با استفاده از پاسخ پرسشنامه ها، پژوهشگران برمبنای تعداد دفعات مصرف غذاهای خاص به هر شرکت کننده نمره رژیم غذایی MIND دادند. رژیم غذایی MIND دارای ۱۵ جز ماده غذایی، همچون ۱۰ گروه غذایی سالم برای مغز و پنج گروه ناسالم شامل گوشت قرمز، مارگارین و کره، پنیر، شیرینی جات و غذاهای سرخ شده یا فست فود بود.
فرد پیروی کننده از رژیم غذایی MIND، باید حداقل سه وعده غلات کامل، سبزیجات پهن برگ و یک سبزی دیگر در روز مصرف کند؛ اغلب روزها آجیل بعنوان میان وعده استفاده نماید؛ یک روز در بین حبوبات در رژیم غذایی اش داشته باشید؛ حداقل دو بار در هفته مرغ و انواع توت ها را بخورد و حداقل هفته ای یک دفعه ماهی مصرف کند. فرد همین طور باید مصرف غذاهای ناسالم تعیین شده را محدود کند، مصرف کره را به کمتر از ۱.۵ قاشق چای خوری در روز محدود کرده و کمتر از یک وعده شیرینی جات، پنیر چرب و غذاهای سرخ کرده یا فست فود در هفته مصرف کند.
به گفته دانا، «ما دریافتیم که کسب نمره بالاتر رژیم غذایی MIND با حافظه و مهارت های فکری بهتر مستقل از پاتولوژی بیماری آلزایمر و سایر صدمه های مغزی در رابطه با سن هم راه است.»
وی افزود: تغییرات رژیم غذایی می تواند بر عملکرد شناختی و خطر زوال عقل تاثیر بگذارد. تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی نسبتاً ساده ای وجود دارد که فرد می تواند سبب کُند شدن اُفت شناختی با افزایش سن شود و به سلامت مغز کمک نماید.

منبع: