محققان ایتالیایی می گویند؛ تأثیر پروبیوتیک ها بر کاهش خطر نارسایی تنفسی بیماران کرونایی

آنی غذا: تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک های خوراکی حاوی باکتری های اسید لاکتیک و بیفیدوباکتریوم ها خطر نارسایی تنفسی را در مبتلایان به کووید ۱۹ می کاهد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز، مطالعه جدید محققان ایتالیایی از دانشگاه رم نشان داده است که باکتری درمانی خوراکی شامل پروبیوتیک ها نه تنها خطر نارسایی تنفسی را در بیماران کرونایی می کاهد بلکه ریسک شدت بیماری و همینطور احتیاج به بستری شدن در بیمارستان را هم می کاهد.
تجویز خوراکی ترکیب پروبیوتیک ها سبب افزایش سطح اکسیژن خون همچون p۰۲، O۲Hb و Sa۰۲ در مقایسه با بیمارانی می شود که فقط مراقبت های استاندارد را دریافت می کنند.
در این مطالعه از یک ترکیب پروبیوتیک درمانی به نام SLAB۵۱ که اساساً یک باکتری درمانی خوراکی حاوی باکتری های اسید لاکتیک و بیفیدوباکتریوم است جهت بررسی اثرات درمانی باکتری درمانی بر کووید ۱۹ و مکانیسم های درگیر و چگونگی فعال شدن این مکانیسم ها مورد استفاده قرار گرفت.
همین تیم مطالعه در مطالعه قبلی بر روی ۲۰۰ بیمار نشان داده بود که افراد مبتلا به کووید ۱۹ تحت درمان با فرمول خاصی از باکتری ها (SLAB۵۱) شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. آنها همینطور گزارش کردند که خطر ایجاد نارسایی تنفسی برای یک بیمار با استفاده از SLAB۵۱ در کنار درمان استاندارد، هشت برابر کاسته می شود.
مشخص شده است که افراد آلوده به کروناویروس به علت ضایعاتی که بیشتر از ۵۰ درصد ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، احتیاج به بستری شدن در بیمارستان دارند.
این مطالعه شامل ۶۹ بیمار کرونایی بود که احتیاج به اکسیژن درمانی غیرتهاجمی داشتند و بیشتر از ۵۰ درصد ریه شأن درگیر شده بود. ۲۹ بیمار هپارین با وزن مولکولی کم، آزیترومایسین و رمدسیویر دریافت نمودند. ۴۰ نفر SLAB۵۱ را دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل اکسیژن خون پیش از شروع درمان و در ۲۴ ساعت انجام شد.
تیم مطالعه دریافتند در بیمارانی که فقط از درمان استاندارد استفاده شد در طول ۲۴ ساعت به مقدار قابل توجهی اکسیژن نیاز داشتند. به علاوه سطح p۰۲، O۲Hb و Sa۰۲ خون آنها نسبت به گروهی که مکمل های پروبیوتیک خوراکی دریافت کرده بودند، به مراتب کمتر بود. داده های آزمایشگاهی نشان داده است که SLAB۵۱ می تواند سنتز اکسید نیتریک را در سلول های روده کم کند.
یافته های مطالعه شواهدی را عرضه می دهد که SLAB۵۱ حاوی باکتری هایی است که دارای فعالیت آرژنین دیمیناز (ADI) هستند که هیدرولیز L- آرژنین را به سیترولین و آمونیاک کاتالیز می کند. ADI، با کاهش آرژنین، امکان دارد فعالیت ضد ویروسی را در مقابل برخی ویروس ها، همچون کروناویروس، انجام دهد و صدمه های شدید التهابی ریه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شدید را کم کند.

منبع: