علایم درگیری ریه در مبتلایان کرونا

به گزارش آنی غذا یک متخصص عفونی علایم احتمال بروز درگیری ریوی در مبتلایان به کرونا را توضیح داد.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر آمیتیس رمضانی، اظهار داشت: خیلی از مردم پس از مبتلا شدن به کرونا به علت نگرانی از درگیر شدن ریه مبادرت به سی تی اسکن مکرر می کنند و از روز اول بیماری مبادرت به سی تی اسکن می کنند تا ببینند ریه درگیر شده یا خیر. باید توجه کرد که معمولاً در ایام اولیه بیماری اصلا درگیری ریوی را نداریم. اگر هم داشته باشیم، خفیف است و احتیاج به اقدام درمانی خاصی ندارد.

وی با اشاره به اینکه هر ویروسی وقتی جهش پیدا می کند سیر بالینی بیماری هم تغییر می کند، اضافه کرد: در ویروس ووهان درگیری ریوی در هفته های اول را خیلی کم می دیدیم و معمولاً بیشترین مشکلات در هفته دوم بود، اما در ویروس های جهش یافته مانند آلفا، دلتا و… سیر بالینی مقداری تغییر کرده است و زودتر علایم درگیری ریه ایجاد می شود، اما این مورد به این معنا نیست که مردم بخواهند مکرر سی تی اسکن انجام دهند. به هر حال ما یکسری علایم داریم که شک درگیری ریه را بوجود می آورد.

رمضانی افزود: بعنوان مثال فردی که چند روز به صورت مکرر تب می کند و تبش قطع نمی گردد. سه تا چهار روز تب می کند، یعنی استامینوفن مصرف می کند و موقت تب قطع شده، اما باردیگر بازمی گردد. در این فرد ما احتمال پیشرفت بیماری و احتمال درگیری ریه را می دهیم یا فردی که علایم تنگی نفس یا سرفه های پیشرفته دارد. یعنی با وجود همه داروهایی که تجویز می نماییم، نه تنها علائمی مانند سرفه کاهش نیافته، بلکه دارد بیشتر می شود یا کسی که ضعف بسیار شدیدی دارد که برطرف نمی گردد و شدت هم می یابد. ما با عنایت به این علایم شک می بریم که درگیری ریه داشته باشد و با عنایت به این مسئله سی تی اسکن ریه می گیریم.

وی اظهار داشت: ازاین رو سی تی اسکن غیرضروری نباید انجام داد. کسی که روز اول سی تی اکسن انجام دهد، منجر به این می شود که امکان دارد یک فرد در سیر بیماری اش دو تا سه بار احتیاج به سی تی اسکن پیدا می کند که در آن زمان اشعه زیادی دریافت می کند که برایش خوب نیست و در عین حال شاید تا آخر بیماری هم درگیری ریه پیدا نکند. درگیری ریه در همه بیماران دیده نمی گردد، بلکه برخی بیماران درگیری ریه و احتیاج به سی تی اسکن پیدا می کنند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، رمضانی اظهار داشت: درگیری ریه خفیف هم نگرانی زیادی ندارد، بلکه درگیری ریوی شدید می باشد که سبب می شود درمان و دارو هم تغییر کند.

منبع: