عضو كمیته كشوری سلامت زنان وزارت بهداشت: واکسن کووید برای مادر آبستن و جنین هیچ عارضه ای ندارد

عضو کمیته کشوری سلامت زنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: یکی از واکسن هایی که از جانب سازمان جهانی بهداشت برای مادران آبستن تایید شده، واکسن سینوفارم است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا و بنابر اعلام وبدا، دکتر اشرف آل یاسین، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری و عضو کمیته کشوری سلامت زنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مورد واکسیناسیون کووید ۱۹ در مادران باردار، اظهار نمود: مادران آبستن از آغاز شیوع کووید ۱۹ در دنیا، مانند سایر مردم از مبتلا شدن به این بیماری مصون نبودند، ازاین رو همواره بر این مورد توجه شد که آیا مادران آبستن شانس بیشتری برای مبتلا شدن به کووید ۱۹ دارند یا خیر و بعد مشخص شد که این مورد حقیقت ندارد و مادران آبستن نسبت به بقیه شانس ابتلای بیشتری ندارد، اما زمانیکه به کووید مبتلا می شوند، شدت بیماری در این افراد بیشتر از افراد معمولی است، بنابراین با شروع واکسیناسیون گروهی از مادران آبستن بخصوص مادرانی که جزو کادر درمان بودند را واکسینه کردند. در آمریکا حدود ۱۰۰ هزار دز واکسن برای مادارن آبستن و در کشورهای اروپایی حدود ۳۰ هزار دز به مادارن آبستن تزریق شده است.

واکسن کووید برای مادر و جنین هیچ عارضه ای به دنبال ندارد

وی ادامه داد: طبق بررسی ها در مورد عوارض واکسن برای مادران آبستن و جنین، مشخص شد که واکسن کووید برای مادر و جنین هیچ عارضه ای به دنبال ندارد و مواردی همچون پارگی کیسه آب، سقط جنین، عدم رشد جنین، زایمان زودرس و… در این مادران دیده نشده است. به همین خاطر سفارش کلی سازمان بهداشت جهانی برای مادران آبستن انجام واکسیناسیون است.

دکتر آل یاسین خاطرنشان کرد: یکی از واکسن هایی که از جانب سازمان جهانی بهداشت برای مادران آبستن تایید شده، واکسن سینوفارم است. این واکسن ویروس کشته شده است و برای مادر آبستن ضرری ندارد بنابراین سفارش می نماییم که برای مادران آبستن این واکسیناسیون آغاز شود.

وی افزود: مادران آبستن بعداز ۱۲ هفته (سه ماهه اول) حاملگی می تواند واکسن کووید را تزریق کنند؛ بخصوص از هفته ۲۸ که روند پایانی حاملگی را طی می کنند و مسائل و مشکلات بیشتری خواهند داشت هم زمان مناسبی برای تزریق واکسن است.

مسئول بخش زنان بیمارستان شریعتی با اشاره به اینکه در درجه اول سفارش ما بر واکسیناسیون مادران پرخطر است، اظهار داشت: مادر پرخطر یعنی مادری که مبتلا به بیماری زمینه ای از جمله، دیابت، بیماری قلبی، فشارخون، آسم، سیروز و… باشد یا سن بالای ۳۵ و یا وزن زیادی داشته باشد. با گذشت زمان که زنان در سنین بالاتری آبستن می شوند، آمار حاملگی های پرخطر بیشتر شده و مادران آبستن گرفتار بیماری های زمینه ای بیشتری داریم، بنابراین اداره سلامت مادران وزارت بهداشت در ابتدا سفارش می کند مادران حاملگی که گرفتار بیماری های پرخطر زمینه ای هستند، واکسنینه شوند، هرچند ما به تمام مادران آبستن درصورتیکه شرایطش را دارند سفارش می نماییم که واکسن را تزریق کنند.

واکسن در بدن مادر پادتن ایجاد می کند

عضو کمیته کشوری سلامت زنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان نمود: از طرفی واکسن در بدن مادر پادتن بوجود آورده و این پادتن از سطح جفت عبور کرده و به جنین می رسد و نوزاد ایمنی به دنیا می آید، همینطور پادتن از سطح شیر مادر هم عبور کرده و سبب می شود وقتی نوزاد شیر مادر را مصرف می کند، گرفتار بیماری نشود. چونکه هم اکنون کووید ۱۹ در کودکان هم دیده شده است. هرچند آمار آن بسیار کمتر است، اما نوع جهش یافته ویروس کودکان را هم گرفتار می کند.

دبیر بورد زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در انتها اظهار نمود: در مورد مادرانی که در بخش های دولتی تحت نظر هستند، مشکلی نیست و شبکه بهداشت این افراد را برای واکسیناسیون معرفی می کند، مادرانی که در بخش های خصوصی تحت نظر هستند هم می توانند به مرکز بهداشت رجوع کنند و درصورتیکه شرایط مادر پرخطر را دارا باشند، معرفی می گردند تا واکسیناسیون برای آنها هم صورت گیرد.