محققان پی بردند؛ کلسترول خوب از کبد محافظت می کند

به گزارش آنی غذا نتایج یک تحقیق نشان داد که HDL۳ (کلسترول خوب) موجود در روده از کبد در مقابل التهاب محافظت می کند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از زی نیوز، محققان نوعی “کلسترول خوب” را شناسایی کرده اند که با پیشگیری از سیگنال های التهابی ساخته شده توسط باکتری های معمول روده، از کبد محافظت می کند.
لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) معروف به کلسترول خوب بیشتر به علت پاک کردن کلسترول در بدن و رساندن آن به کبد برای دفع شناخته شده است.
اما محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند که نوعی کلسترول خوب به نام HDL۳، هنگامی که در روده تولید شود، از کبد در مقابل التهاب و صدمه محافظت می کند.
در صورت مسدود نشدن، این سیگنال های باکتریایی از روده به کبد منتقل شده و در آنجا سلول های ایمنی بدن را فعال می کنند.
«گوندالین راندولف»، سرپرست تیم تحقیق، در اینباره می گوید: «مطالعه ما نشان داده است که بالا بردن سطح این نوع خاص از HDL و به صورت خاص افزایش آن در روده، می تواند نوید محافظت در مقابل بیماری کبد را بدهد که همانند بیماری قلبی، یک مشکل عمده سلامتی است.»
هر نوع صدمه روده ای می تواند بر گروهی از میکروب ها به نام باکتری های گرم منفی تاثیر بگذارد. چنین میکروب هایی مولکول التهابی به نام لیپوپلی ساکارید تولید می کنند که می تواند از راه عروق خونی به کبد منتقل شود.
مواد موجود در میکروب های روده امکان دارد همراه با مواد مغذی موجود در غذا برای فعال سازی سلول های ایمنی بدن که سبب التهاب می شوند، حرکت کنند. به این ترتیب، عناصر میکروبیوم روده امکان دارد بیماری کبدی همچون بیماری کبد چرب و فیبروز کبدی را ایجاد نماید.
محققان امیدوارند که HDL۳ بتواند بعنوان یک هدف در درمان های بعدی بیماری کبد استفاده گردد.

منبع: