سفارش های تغذیه ای برای پیش گیری از گرمازدگی

خوزستان در پی افزایش گرما، برخی افراد گرفتار گرمازدگی می شوند که می توان با یک سری اقدامات پیشگیرانه، از این عوارض جلوگیری کرد.

به گزارش آنی غذا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، کارشناسان گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت این دانشگاه، اقدامات زیر را برای پیش گیری از عوارض گرمازدگی سفارش کرده اند:

“وجود روغن و چربی مازاد در مواد غذایی پرچرب و سرخ شده، پروسه هضم را مشکل می کند و احساس سوزش در معده و همین طور مری به همراه دارد. بدین سبب با افزایش دما از مصرف مواد غذایی سرخ شده خودداری شود.

از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه های گازدار به سبب داشتن کافئین که سبب کاهش رطوبت بدن و افزایش دمای بدن می شود، در فصل گرم سال تا حد امکان خودداری شود.

با گرم شدن هوا لازم است میزان بیشتری آب مصرف شود بدین سبب اگر در وضعیت عادی لازم است هشت لیوان آب بنوشیم، در هوای گرم باید مقدار بیشتری از مایعات مصرف شود. علاوه بر آن، برای نوشیدن آب نباید تا زمان تشنگی صبر کرد.

برای حفظ رطوبت بدن، از میوه های فصل تابستان مانند هندوانه و طالبی که سرشار از آب هستند، بیشتر استفاده گردد. این امر به بهبود عملکرد سیستم گوارش نیز کمک خواهدنمود.

مصرف مواد غذایی تازه و زودهضم مانند میوه های تازه، سبزیجات، سالاد و غیره برای روزهای گرم و پیش گیری از گرمازدگی مفیدست.

برای هضم بهتر غذا حتما اهتمام شود غدا در مکان های خنک و به دور از گرمای شدید صرف شود.

استفاده از میوه های آب دار بعنوان مکملی برای تامین آب بدن و مقابله با گرمازدگی بسیار مفیدست.

مصرف شربت های سنتی مثل خاکشیر یا تخم شربتی که مقادیر زیادی از آب را به خود جذب می کنند، کمک بزرگی به رفع گرمازدگی و کم آبی بدن می کند.

از مصرف شربت هایی که مواد قندی بالا دارند، خودداری شود. در روزهای گرم سال شربت هایی در بازار عرضه می شود که هیچگونه برچسب وزارت بهداشت و سیب سلامت را ندارند. بدین سبب هنگام خرید به پروانه بهره برداری، تاریخ تولید و تاریخ انقضای چنین شربت هایی توجه و دقت کافی شود.

از مصرف غذاهای شور خودداری شود برای اینکه نمک موجب خروج آب بیشتری از بدن می شود و بدن را در معرض کم آبی قرار می دهد.

مصرف شیرینی و شکر نیز باید کم شود برای اینکه بدن برای سوخت و ساز قندها، به آب نیاز دارد و مصرف مواد شیرین همچون شربت های شیرین، نوشابه ها و نوشیدنی های ورزشی نیاز بدن به آب را می افزایند و ممکنست عوارض گرمازدگی را تشدید کنند.”