بهبودیافتگان كرونا مجاز به انجام كدام فعالیتهای بدنی هستند؟

آنی غذا: بهبود یافتگان از کرونا خصوصاً آنهایی که مدتی در بیمارستان بستری بودند احیانا قسمتی از قوای جسمانی خودرا از دست داده اند و نیاز به بازیابی آن دارند. شروع فعالیت بدنی سبک علاوه بر آنکه به بهبود قوای از دست رفته بدن کمک می نماید، سبب می شود تا باردیگر روحیه خودرا به سطح قبل از مبتلاشدن به بیماری برسانند.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، در صورت خوب بودن سطح اکسیژن خون (بالای۹۳ درصد)، بیمار می تواند فعالیتهای خویش را مانند گذشته از سر گیرد. هر چه بیشتر حرکت کنید زودتر بهبود می یابید اما هر فعالیت بدنی باید بر مبنای علایم و سطح عملکرد فعلی باشد. خستگی، تنگی نفس و سرگیجه سبب توقف ورزش می شود. پس از اتمام مبتلا شدن به بیماری کووید۱۹ به مدت ۲ تا ۴ هفته نباید فعالیت بدنی شدید انجام داد. بعد از طی این مدت می توانید فعالیت بدنی سبک مانند پیاده روی و دوچرخه سواری نرم داشته باشید و به تدریج شدت فعالیت بدنی خویش را افزایش دهید.

اگر قصد انجام فعالیت بدنی در خارج از منزل را دارید، باید تمام نکات در ارتباط با فاصله گذاری اجتماعی (حداقل ۱.۵ متر فاصله از دیگران) و استفاده از ماسک را رعایت کنید. اگر به علت مبتلا شدن به کووید۱۹ گرفتار کاهش وزن غیرمعمول شده اید، در دوره نقاهت حتما باید برای جبران این کاهش وزن اقدام کنید چون که معمولا در این کاهش وزن، بافت های بدن همچون عضلات تحلیل می روند.

حرکات استقامتی انجام دهید. هنگام ادغام حرکت در روال بازیابی، تمرین های مبتنی بر استقامت را که بزرگترین گروه های عضلانی بدن شما را به چالش می کشد در اولویت قرار دهید. تکرار سه تمرین ۱۵ دقیقه ای در هفته، شروع بسیار خوبی است و با پیشرفت بهبودی می توانید تکرار و مدت زمان را افزایش دهید. توجه ویژه ای روی باسن، ران، همینطور کمر و شانه ها داشته باشید، چونکه این گروه های عضلانی بیشترین قدرت را در بیماران کووید ۱۹ از دست می دهند و تاثیرات گسترده ای بر توانایی ایستادن دارند. پیاده روی کنید و کارهای روزمره را انجام دهید.

بنابر اعلام شبکه ملی تحقیقات بیماری های تنفسی برای قسمت بالای بدن، هم ورزش های بازو و شانه انجام دهید. برای وزن بدن، دمبل های سبک، بسیار عالی عمل می کنند. در دوران نقاهت باید هم به نوع تغذیه و هم به نوع فعالیت بدنی توجه کرد. نوع فعالیت بدنی پیشنهادی در این زمان، ورزش مقاومتی سبک مثل تمرینات تحمل وزن است که به تدریج میتوان شدت این تمرینات را افزایش داد. پیش از انجام فعالیت بدنی پنج دقیقه بدن خویش را گرم کنید و حرکات ورزشی را به تدریج افزایش دهید تا قلب، ریه و عضلات به تدریج هماهنگی لازم را برای مصرف انرژی و اکسیژن به دست آورند. ۱۰ دقیقه پیش از اتمام ورزش از شدت و سرعت ورزش کم کنید تا دستگاههای بدن برای دفع مواد زاید ساخته شده در عضلات فرصت کافی داشته باشند. گرم و سرد کردن بدن قبل و پس از انجام فعالیت بدنی سبب شادابی می شود و از دردهای عضلانی بعد از آن پیشگیری می کند.

منبع: