معاون علوم پزشكی شیراز هشدار داد احتمال ورود فارس به فاز بحرانی

فارس معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به وضعیت كنونی بیماری كرونا در فارس، اظهار داشت: با تداوم این شرایط در ایام آینده وارد فاز بحرانی می شویم و پس پیشنهاد می نماییم كه استان كاملا تعطیل شود.
عبدالرسول همتی پنج شنبه ۲۲ آبان در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، افزود: طی روزهای اخیر به علت بروز تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ تعداد تست ها را به بالای ۵ هزار تست در روز افزایش دادیم به صورتی که تا به امروز بیشتر از ۴۱۴ هزار تست از مردم گرفته و مورد آزمایش قرار گرفته است.
وی ضمن اشاره به اینکه از آغاز شیوع بیماری تابحال ابتلای ۱۰۹ هزار و ۸۳۶ مورد مثبت به قطعیت رسیده است، اضافه کرد: به صورت متوسط در ایام اخیر هر روز بالاتر از ۲ هزار و ۲۰۰ مورد شناسایی شده است که ۹۳ هزار و ۱۲۷ نفر معادل ۸۵ درصد کل مبتلایان از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.
همتی افزود: متاسفانه تعداد فوتی ها طی روزهای اخیر افزایش یافته و بالاترین ثبت مرگ و میرها با ۵۷ فوتی در ۲ روز گذشته بود و سردخانه های بیمارستان ها پر شده بود و معضلی برای دفن اجساد بوجود آمده بود که با دستور استاندارفارس حل شد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ابراز نگرانی از پر شدن تخت های بیمارستانی، بیان نمود: روزانه ۱۸۰۰ بیمار بستری در بیمارستان های استان داریم و برای پاسخگویی به نیاز، ۷۰۰ تخت از ظرفیت کنونی بیمارستان ها به بخش های کرونا اختصاص یافته است.
همتی افزود: تعداد بیماران بدحال افزایش یافته است و الان ۲۸۸ بیمار در بخش های آی سی یو بستری و تحت درمان هستند. از طرفی تعداد مراکز سرپایی کووید۱۹ در شیراز از ۴ به ۱۴ مرکز افزایش داده شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تشریح آخرین جزئیات وضعیت شهرستان های استان، اظهار داشت: هم اکنون ۲۷ شهرستان در وضعیت قرمز و ویژه قرار دارند و ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و هیچ شهرستانی در وضعیت سفید نداریم.
همتی افزود: نسبت به هفته های گذشته ۲ شهرستان فارس از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز در می آید.
او همینطور از انجام گشت ها با همکاری سایر سازمان های مربوطه سخن گفت و اضافه کرد: با عنایت به وضعیت کنونی و با تشکیل جلسه با فرماندهان پایگاه استفاده از نیروهای جهادی در دستور کار داریم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: طبق پیشبینی های دقیق اگر با این وضعیت پیش رویم پیشبینی می شود تا آخر آذر روزانه فوتی ها به ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفر در روز برسد و تعداد مبتلایان روزانه به ۶ هزار نفر خواهد رسید.
همتی از مشکل و کمبود اکسیژن برای مراکز درمانی استان اطلاع داد و خواهان همکاری صنعت با تأمین اکسیژن و همکاری صنعت در این حوزه شد تا ظرفیت را بالا ببرد.