استراتژی های مشترك كشورهای موفق در مقابل كرونا

آنی غذا استراتژی های مشترك كشورهای موفق در مقابل كرونا
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، با گذشت ماه ها از زمان شروع همه گیری بیماری کووید-۱۹، ایالات متحده و مناطقی از اروپا شاهد شیوع گسترده کروناویروس هستند که با رکوردشکنی روزانه آمار مبتلایان، مهار این بیماری از کنترل خارج شده است.
از سویی دیگر در این بحران کشورهایی نیز بوده اند که به رغم مشاهده مواردی از مبتلاشدن در آنها اما تا این اندازه گرفتار گسترشِ همه گیری و افزایش شمار مبتلایان و قربانیان نبوده اند.
برای مثال تایوان همچون کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ بوده که برای مدت ۲۰۰ روز متوالی مورد جدیدی از مبتلاشدن به این بیماری را گزارش نکرده است.
همچنین ایالت ویکتوریا و کانون شیوع کروناویروس در استرالیا طی روزهای ۲۶ و ۲۷ اکتبر، بعد از چهار ماه برای نخستین بار مورد جدیدی از کروناویروس را گزارش نکرد.
در کره جنوبی نیز آمار روزانه مبتلایان به کووید-۱۹ حدود ۱۲۰ نفر است و این درحالیست که روز جمعه گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار مورد جدید مبتلاشدن در ایالات متحده شناسایی شد.
به گفته کارشناسان سلامت عمومی، این موفقیت ها در نتیجه یک دستورالعمل مشخص است: ایجاد برنامه دولتی منسجم با پیام رسانی با ثبات، ملزم ساختن همه افراد به استفاده از ماسک و اجرای برنامه گسترده تست کرونا و ردیابی افرادی که با فرد مبتلا در تماس بوده اند.
کشورهایی که در مهار این بیماری ناکام بوده اند حداقل یکی از این موارد را نادیده گرفته اند و در ایالات متحده تمامی این فاکتورها به درستی اجرا نمی گردد.
«مونیکا گاندی» از اساتید پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در این زمینه می گوید: فکر می کنم مهمترین نکته، واکنش سازمان یافته فدرال و اعتماد مردم به مسئولان بهداشت عمومی است.

ارائه برنامه و برقراری ارتباط موثر
«اما هودکرافت» یکی از پژوهشگران سوئیسی که روی کد ژنتیکی کروناویروس مطالعه می کند، تاکید می کند: شاهد روند مشترکی در بین دولت هایی هستیم که ویروس را تحت کنترل خود قرار داده اند. آنان در صورت افزایش موارد ابتلا، برنامه ای در دست اجرا دارند که این برنامه را به وضوح به مردم منتقل می کنند و هر زمان که تعداد مبتلایان بالا می رود به سرعت آنرا به اجرا می گذارند.
وی اضافه کرد: اما خیلی از کشورها نیز اهتمام کرده اند که بجای داشتن محدودیت ها و سفارش های از پیش تعیین شده در مورد زمان و اقدامات لازم و اینکه توسط چه کسی و در چه سطحی انجام می شوند، رسیدگی به این مساله را در پاییز مدنظر قرار دهند. در واقع مشکل رویکرد واکنشی این است که می تواند به ماندن در وضع موجود منتهی شود.
این محقق می گوید: بطور کلی درصورتیکه موارد مبتلاشدن در ابتدا روند افزایشیِ کندی داشته باشد – چناچه در خیلی از کشورها چنین بوده – دلیل بر آن نیست که این مساله کم اهمیت جلوه کند و تنها به همین خاطر امیدوار بمانیم که روند افزایشی از بین خواهد رفت و اقدامی انجام نشود.
نکته کلیدی در به حداقل رساندن میزان انتقال کروناویروس، “رایگان” و قابل دسترس بودن تست کروناویروس برای شناسایی و قرنطینه بیماران کرونائی است
وضعیت موجود در غرب اروپا نمونه آشکاری از این کندکاری است؛ موارد مبتلاشدن برای نزدیک به شش هفته در خیلی از کشورها بطور مرتب در حال افزایش بود اما انگلیس، بلژیک، پرتغال، آلمان و فرانسه تنها محدودیت های جدیدی را اعمال کردند. حتی در سوئد که ابتدا محدودیت های کرونائی به نسبت کمی اتخاذ شده بود اخیرا دستورالعمل های سختگیرانه ای در مورد اجتماعات و تفریحات غیرضروری بعد از افزایش ۷۰ درصدی موارد مبتلاشدن در مدت یک هفته تصویب شده است.
این درحالیست که در استرالیا، چین و نیوزیلند محدودیت های هدف گذاری شده مبتنی بر محل به کار گرفته شده و طی چند ماه تاثیر قابل توجهی داشته است. بر همین اساس، محدودیت ها تنها در شهرها و مناطقی که با شیوع بیماری مواجه بوده اند در کنار تامین نیازهای شهروندان، اعمال شد.
در همین حال دولت ژاپن با ارائه دستورالعمل های مشخص و قابل پیگیری به شهروندان، آنان را به اجتناب از سه فاکتور آگاه ساختند: فضاهای بسته، محیط های شلوغ و تماس نزدیک با افراد. سپس این کشور سیستم جامع امکانات بهداشتی منطقه ای را بمنظور گسترش انجام تست کروناویروس و انتقال اطلاعات به مراکز بهداشت عمومی به کار گرفت. در مجموع اجرای درست و منظم این اقدامات موجب شد در ژاپن محدودیت و قرنطینه اجرا نشود.
کره جنوبی نیز از فناوری تلفن های هوشمند برای انتقال واکنش ها و پاسخ های خود و ارائه اطلاعات مشخص و قابل پیگیری به مردم استفاده نمود. دولت این کشور نرم افزارهای رایگانی در اختیار مردم قرار داد که برای آنان هشدارهای متنی اضطراری در مورد افزایش موارد مبتلاشدن در مناطق محلی ارسال می کند، دسترسی به خدمات پزشکی ازراه دور را تایید کرده و کاربران را در مورد موجودی و نوع ماسک های موجود در فروشگاه ها باخبر می سازد.
به گفته مونیکا گاندی، حالا برای کشورهایی که از ابتدا این نوع روش ها را دنبال نکرده اند، خیلی دیر است.
وی اظهار داشت: معتقد نیستم که باتوجه به واکنش های اولیه ناموفق بتوان به وضعیت انتقال صفر در ایالات متحده دست پیدا کرد. بنابراین، فکر می کنم باید روی به حداقل رساندن میزان انتقال و شدت بیماری توجه کرد. بهمین منظور، با در نظر گرفتن سیاستهای جدید و پیام رسانی عمومی باید مردم را ترغیب کرد تا از حضور در جمعیت خودداری نمایند، از ماسک استفاده کنند، بهداشت دست ها را رعایت نمایند و تهویه مناسب فضاهای بسته را در نظر داشته باشند.

ماسک، ماسک، ماسک
به رغم شواهد قطعی در خصوص اینکه استفاده از ماسک در پیش گیری از انتقال کروناویروس موثر است پوشش ماسک در ایالات متحده بطور سراسری رعایت نمی گردد.
«اما هودکرافت» متذکر می شود: الزامی شدن ماسک راهکاری فوق العاده ساده اما بطور فزاینده ای موثر برای کمک به کنترل انتقال بیماری است.
مدل ارائه شده در موسسه سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشنگتن پیش بینی کرده است که اگر ۹۵ درصد از آمریکایی ها خودرا به استفاده از ماسک ملزم کنند می توان از اواخر ماه سپتامبر تا یکم مارس از مرگ حداقل ۶۳ هزار نفر جلوگیری کرد.
اما در ایالات متحده برخی همچون دونالد ترامپ از پوشش ماسک بعنوان راهکاری برای مهار کروناویروس برداشتی سیاسی داشته اند. همین طور برخی به الزامی شدن ماسک اعتراض داشته و آنرا نقض آزادی شخصی دانسته اند. عدم ارائه دستورالعمل فدرال در مورد ماسک از طرف مقامات کاخ سفید منجر به سیاست های تکه تکه شده است. در اکثریت ایالت های آمریکا قوانین مربوط به استفاده از ماسک وجود دارد بااینکه ۱۷ ایالت تنها در بعضی مناطق استفاده از ماسک را ملزم کرده اند و در داکوتای جنوبی این قانون وجود ندارد.
اجرای قوانین مربوط به ماسک در خیلی از مناطق اروپا هم با اهمال کاری روبرو بوده است. پوشش ماسک در محیط های عمومی و وسایل حمل و نقل عمومی در انگلیس، محیط های کار در سراسر فرانسه و برای همه شهروندان پاریس الزامی است. اما این دستورات تا تابستان اجرائی نشد. سوئد استفاده سراسری از ماسک را نه ضروری دانست و نه سفارش کرده است.
این درحالیست که در کشورهایی مانند چین، تایوان و سنگاپور استفاده از ماسک حدودا سراسری است.
در سنگاپور ابتدا بجای ردیابی افرادی که در تماس با فرد آلوده بوده اند بر بهداشت عمومی و کنترل مرزها تمرکز شد. علاوه بر این، اعمال جریمه نقدی تا ۱۰ هزار دلار و شش ماه زندان برای افرادی در نظر گرفته شد که قانون قرنطینه را نقض کرده باشند. بعد از آن، این کشور چندین نوآوری و نرم افزار را ارائه داد که به ردیابی افرادی که در تماس با فرد آلوده بوده اند، کمک می نماید.
در کره جنوبی و شهر ملبورن در استرالیا افرادی که در محیط های عمومی و مراکز اقتصادی ماسک به صورت نداشته باشند جریمه می شوند.
مقامات شهر ملبورن در استرالیا بعد از اعمال ۱۱۲ روز محدودیت های کرونائی، موفق به کاهش آمار مبتلاشدن و بازگشایی کسب وکارها شدند. در ماه جولای و در وضعیت همه گیری کروناویروس در این شهر که البته طی هفته های اخیر اوضاع در آن به حالت عادی برگشته، بر طبق مقررات کرونائی منع خروج از خانه، محدودیت سفر، تعطیلی مغازه ها و رستوران ها اعمال شد. هرچند، مقامات ملبورن بعد از ۱۱۲ روز اعلام نمودند که این شهر به دنبال اجرای این راهکارها برای بازگشایی آماده است.
حتی در روسیه نیز همه گیری بیماری کووید-۱۹ در ابتدا جدی گرفته نمیشد اخیرا قانون استفاده از ماسک، سراسری و الزامی شده است.

انجام تست کروناویروس و ردیابی بیماران
فاکتور مهم دیگری که در واکنش های موفق مقابل کروناویروس مشترک بوده تلفیقی از انجام تست کروناویروس و ردیابی افرادی است که با بیمار در تماس بوده اند.
هر دوی این پژوهشگران معتقدند که نکته کلیدی در به حداقل رساندن میزان انتقال کروناویروس، رایگان و قابل دسترس بودن تست کروناویروس برای شناسایی و قرنطینه بیماران کرونائی است. سپس ردیابی افرادی که با بیمار مبتلا در تماس بوده اند و به قرنطینه فرستادن این افراد نکته ضروری ست.
«اما هودکرافت» در این زمینه می افزاید: آزمایش و ردیابی یکی از موثرترین ابزارها در مهار گسترش بیماری است برای اینکه اگر بطور ایده آل اجرائی شود از گسترش بیماری آگاه، افراد در تماس با بیمار شناسایی و زنجیره انتقال بیماری به سرعت قطع می شود.
به عنوان مثال در چین بعد از شناسایی یک مورد مبتلاشدن به کووید-۱۹ در شهر کاشغر (Kashgar)، طی یک روز روی ۲.۸ میلیون نفر آزمایش کرونا انجام گرفت و با این کار ۱۳۷ مورد دیگر مبتلاشدن شناسایی شد.
اگر ۹۵ درصد از آمریکایی ها خودرا به استفاده از ماسک ملزم کنند می توان از اواخر ماه سپتامبر تا یکم مارس از مرگ حداقل ۶۳ هزار نفر جلوگیری کرد
از سوی دیگر در کره جنوبی هم خیلی از مسافران بین المللی بطور مستقیم از فرودگاه به یک مرکز قرنطینه دولتی منتقل می شوند. آنان در یک اتاق هتل اقامت می کنند، وعده های غذایی را برایشان می آورند و پس از دو هفته هتل را ترک می کنند.
اگر آزمایش کروناویروس یکی از شهروندان کره جنوبی مثبت شود یا با بیمار آلوده به این ویروس در تماس بوده باشد، مسئولان بهداشتی از آنان درخواست می کنند نرم افزار خود قرنطینه را دانلود کنند تا وضعیت آنان کنترل شود و زنگ هشدار تلفن کاربر فعال شده تا به آنان یادآوری کند از مکان مشخص قرنطینه خارج نشوند.
به گفته کارشناسان، در حالی که نرم افزارهای آزمایش و ردیابی بیماران در ایالات متحده و اروپا از ماه مارس بسیار بهبود یافته است حالا موارد جدیدی از مبتلایان در روز گزارش می شود چونکه این استراتژی به تنهایی کارایی دارد.
«آدریان ایسترمن» همه گیرشناس از دانشگاه استرالیای جنوبی نیز در این خصوص یادآور می شود: وقتی تعداد موارد مبتلاشدن به صدها و هزاران نفر می رسد حدودا نا ممکن است که راهکار ردیابی بیماران و افرادی که در تماس با آنها بوده اند، موثر باشد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، همین طور هودکرافت، محقق سوئیسی معتقد است: بنا بر این است که نخستین قدم در کشوری مانند ایالات متحده باید تحت کنترل درآوردن موج شیوع بیماری باشد و سپس موارد مبتلاشدن به سطحی بازمیگردد که راهکار آزمایش و ردیابی مجدد موثر واقع شود.

منابع: ۱، ۲