یك متخصص طب ایرانی تاكید كرد؛ اهمیت تغذیه دانش آموزان در پاییز و زمستان

آنی غذا: یك متخصص طب ایرانی، در مورد تغذیه دانش آموزان در فصل پاییز و زمستان، سفارش های مهمی را بیان نمود.

علیرضا یارقلی، در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد ایمنی بدن و تغذیه دانش آموزان، اظهار داشت: نخستین چیزی که دانش آموزان باید مد نظر داشته باشند شب ها زود خوابیدن است. بطوریکه دانش آموزان دبستانی ۱۰ شب و دانش آموزان راهنمایی ۱۱ شب خوابیده باشند.
وی اضافه کرد: این افراد هنگام بامداد نیز باید ساعت ۶ تا ۷ بامداد بیدار شوند چونکه شب ها زود خوابیدن و بامداد ها زود بیدار شدن بر روی سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه و سلامت جسم و جان مؤثر است.
یارقلی در پاسخ به مصرف شام نیز اظهار داشت: فاصله غذای شب تا خواب دانش آموزان حداکثر باید ۲ تا ۳ ساعت باشد و اینگونه نباشد که پس از مصرف غذا سریع به خواب بروند.
این متخصص طب ایرانی با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید صبحانه کامل بخورند، افزود: پس از مصرف صبحانه حداکثر نیم ساعت بعد درس خودرا آغاز کنند که این شامل دانش آموزان مجازی و حضوری می شود.
به گفته وی، مربای هویج، سیب و به برای صبحانه دانش آموزان مقوی است و همین طور شیر بادام، تخم مرغ عسلی و فرنی بادام نیز موجب تقویت مغز می شود.
یارقلی اشاره کرد: ساعت ۱۰ بامداد بهتر است دانش آموزان یک واحد میوه مانند سیب، به، گلابی و یا هر نوع میوه دیگری که دوست دارد میل کند و ناهار نیز باید سبک مصرف شود بطوریکه ساعت ۶ یا ۷ بعدازظهر فرد احساس گرسنگی کند.
وی با تاکید بر اینکه در وعده عصرانه دمنوش عرق بیدمشک، بهار نارنج و … سفارش می شود، اضافه کرد: دمنوش بادرنج بویه و به لیمو دمنوش های ضد استرسی هستند که به دانش آموزان سفارش می شود در وعده عصرانه استفاده کنند.
وی اظهار داشت: برای تقویت سیستم ایمنی بدن تخم بارهنگ وتخم بالنگ سفارش می شود که مصرف آن نیز این گونه است به همراه سه چهارم آب، یک چهارم گلاب و ۵ قطره زعفران استفاده گردد.
یارقلی همین طور در وعده عصرانه فالوده سیب را نیز مقوی سفارش کرد و اظهار داشت: هفته ۲ تا ۳ وعده سفارش می شود. این فالوده انرژی بخش، ضد استرس، مفرح بخش بوده و از بد خلقی های کودکان جلوگیری می کند.
این متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه شب ها حتما از سرپوش استفاده شود، اضافه کرد: استفاده از سرپوش موجب می شود مغز سرد نشود و کسلی، بدخلقی، بی حالی، آبریزش بینی، خلط پشت حلق در روز نداشته باشیم و بر روی حافظه نیز تأثیر خوبی بگذارد.
وی اظهار داشت: ۹۰ درصد بیماری های زمستان با گذاشتن کلاه بر سر در شب برطرف می شود که این موارد به همه افراد سفارش می شود اما بچه ها اجبارشان بیشتر است.
یارقلی به نکته مهم دیگری اشاره و اشاره کرد: به دانش آموزان سفارش می شود در زمان هایی که آموزش مجازی دارند و در خانه به سر می برند هر ساعت ۱ تا ۲ دقیقه ورزش کنند، چونکه ورزش کارایی آنها را بالا می برد.

منبع: