رئیس دانشگاه علوم پزشكی اعلام كرد ادامه روند كنونی سبب قرمز شدن وضعیت قم می شود

به گزارش آنی غذا قم رئیس دانشگاه علوم پزشكی قم شرایط قم را در وضعیت كرونایی نه چندان مطلوب دانست و بیان نمود: با این شرایط وضعیت قم، قرمز می شود.
دکتر محمدرضا قدیر در نشست خبری امروز خود در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی قم با ذکر این مطلب روز گذشته هیچ مرگی در استان بر اثر کرونا ثبت نشده است، اظهار داشت: تا کنون ۳۸۷ نفر بر اثر کرونا و تست مثبت از جمع ما رفته اند.

بستری های کرونایی در قم سه برابر شدند

وی اظهار داشت: درحالی که در ماه های اولیه انتشار ویروس، ۱۵ درصد تست های صورت گرفته در قم مثبت بود، هم اکنون ۴۰ تا ۵۰ درصد تست ها مثبت می شود.
وی با اشاره به این که قم نخستین استان پس از تهران مجهز به انجام تست کرونا شد، بیان نمود: تست پی سی آر بهترین تست تشخیص ویروس کروناست و در افرادی ضروریست که بر مبنای پروتکل های وزارت بهداشت، علائم اولیه را دارا باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآورشد: از آغاز انتشار کرونا تاکنون، ۱۳ هزار و ۶۶۵ تست تشخیص کرونا در قم انجام شده که از این تعداد سه هزار و ۳۴۰ تست مثبت بوده است.
قدیر با اشاره به این که میانگین سنی مبتلایان به کرونا بین ۵۰ تا ۶۰ سال می باشد، اضافه کرد: هم اکنون حدود ۲۴۰ بیمار در بیمارستان ها بستری هستند که ۵۰ تَن از آنها بدحال هستند.
وی با اشاره به این که تمام مراکز درمانی موظف به پذیرش بیمار هستند، اضافه کرد: الان در بیمارستان کامکار بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ و در فرقانی ۴۰ تا ۵۰ بیمار بستری هستند. تعداد مراکز منتخب بیماران سرپایی مشکوک به کرونا، ۹ مرکز بهداشتی است که تابحال ۳۴ هزار و ۹۲۲ نفر پذیرش کرده اند.
قدیر با بیان این که ۶ مرکز هم برای نمونه گیری تست پی سی اس در نظر گرفته شده است، افزود: ۴۰ هزار پاسخ به سوالات مردمی هم در مرکز پاسخگویی پاسخ داده شده است.
ادامه روند کنونی سبب قرمز شدن وضعیت قم می شود
وی در ادامه بیان نمود: با عنایت به این که تمام استان های مجاور قم قرمز هستند، هم اکنون طبیعتا قم نمی تواند وضعیت سفید یا زرد داشته باشد.
وی افزود: با عنایت به کنترل نسبی صورت گرفته روی شیوع کرونا، در هفته های اخیر مرگ ومیر افزایش نیافته، به صورتی که روز گذشته تعداد فوتی ها صفر بود و خوشبختانه وضعیت قم هنوز قرمز نشده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: افزایش نیافتن مرگ ومیر بر اثر مبتلا شدن به ویروس کرونا در قم، ناشی از ارتقاء کیفیت مراقبت، تجربه کادر بهداشت و درمان، پیشگیری و نقش بهداشت در زندگی مردم است که در قطع زنجیره انتقال ویروس موثر می باشد.
وی اظهار داشت: روند مبتلا شدن به ویروس در استان متناسب با سطح کشور در حال افزایش می باشد، ولی سرعت آن در قم کمتر از استان های دیگر کمتر است؛ ولی اگر این سیر ادامه پیدا کند امکان دارد وارد منطقه قرمز شویم.
وی با بیان این که مناطق زرد و قرمز توسط وزارت بهداشت تعیین می شود، اضافه کرد: معیار تعیین مناطق با میزان بیماران سرپایی که تست مثبت دارند و میزان بیماران بستری بستگی دارد که اگر در ۲ هفته متوالی از هر ۱۰۰ هزار تَن بیشتر از سه تَن بستری شود، وضعیت آن استان قرمز می شود.
به گفته قدیر، اگر ۲ هفته مداوم بیشتر از ۴۰ بیمار در قم بستری شود، وضعیت قم قرمز خواهد شد.
وی با اشاره به این که از ۳۰ بهمن تاکنون، بیشتر از ۶۰ جلسه ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی برگزارشده است، اظهار داشت: در فاز نخست غربالگری بیشتر از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تَن غربالگری شدند و بیشتر از ۶۰۰ هزار تَن از شهروندان و ۴۰ هزار صنف در سامانه سلامت ثبت نام کردند.
وی با اشاره به این که تابحال بیشتر از ۶۶ هزار بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفته است، اضافه کرد: ما به کووید ۱۹ به چشم فرصت نگاه کردیم و بر همین مبنا امکانات بیمارستانی ازجمله سی تی اسکن بیمارستان کامکار، دستگاه دیالیز، رادیوتراپی و تصفیه هوا جذب قم شد.
قدیر افزود: به کارگیری نیروهای جهادی برای کمک به کادر درمان و بیماران و جذب منابع مالی ازجمله ۶۰۰ میلیارد ریال جهت راه اندازی بیمارستان ۲۳۱ تختخوابی امیرالمومنین(ع)، خرید و راه اندازی تانکر اکسیژن، بازطراحی و توزیع نیروی انسانی متناسب با شرایط حاد و بحرانی از دیگر اقدامات چند ماه گذشته است.
وی تصریح کرد: البته هم اکنون درآمد اختصاصی بیمارستان ها کاهش یافته است و با مشکل مالی مواجه هستیم.
وی با بیان این که زمانی در قم وارد بحران ویروس کرونا شدیم که هیچ آمادگی وجود نداشت، اضافه کرد: زمان کشف ویروس، بلافاصله خبر آن اعلام گردید و با عنایت به شیب صعودی بسیار شدید، در عرض چند روز ظرفیت بیمارستان های استان تکمیل شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: مدیریت خوبی در درمان، بهداشت و پیشگیری در سطح استان صورت گرفت و قم توانست کارنامه درخشانی در کنترل کرونا داشته باشد.
وی اظهار داشت: سیاست علوم پزشکی این است که کادر درمان بدون لوازم و حفاظت فردی ازجمله ماسک، دستکش و لباس وارد بیمارستان نشود و با اولین علامت سرفه، تنگی نفس و تب قرنطینه شوند.
وی اضافه کرد: علیرغم این که جزو استان های با بیشترین بستری نسبت به جمعیت بودیم، ولی رعایت این سیاست سبب شد هیچ تلفاتی در پزشکان و پرستاران نداشته باشیم؛ پزشک فوت شده هم در مطب بیمار شده بود.
قدیر با بیان این که مردم باید اهمیت مبحث را به خوبی درک کنند، اظهار داشت: نمی توانیم مردم را با ترساندن اقناع نماییم، سیاست باید به سمت اقناع کردن مردم باشد تا مردم آموزش پذیر باشند؛ نه باید هراس ایجاد نماییم و نه باید نرمال سازی صورت گیرد.
وی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی، افزود: استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست سه دستورالعمل ضروریست که باید توسط آحاد جامعه رعایت شود.
وی با بیان این که ثابت شده با استفاده از ماسک می توانیم تا ۹۰ درصد جلوی انتقال ویروس کرونا را بگیریم، افزود: بیشتر از ۶۰ درصد مردم قم از ماسک استفاده می نمایند که اداره ها و صنوف بیشترین مکان هایی است که از ماسک استفاده می شود. با عنایت به این که کرونا جزو زندگی ما شده که باید شیوه زندگی را عوض نماییم تا بتوانیم با این ویروس زندگی نماییم و مقهور آن نشویم.
وی اضافه کرد: ارتباطات باید به صورت غیرحضوری باشد و به سمت تماس ها، خریدها و آموزش های آنلاین و غیرحضوری برویم. افراد پرخطر ازجمله افراد چاق، افراد مسن بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری زمینه ای ازجمله قلبی عروقی، کلیوی و دیابت تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند و خریدها را اعضای خانواده انجام دهند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این که تزریق واکسن آنفلوانزا در افراد پرخطر موثر است، اظهار داشت: تفکیک آنفلوانزا از کرونا دشوار می باشد و در عمل شدنی نیست؛ تنها تستی که این ۲ بیماری را از هم جدا می کند تست پی سی آر است و بنابراین فصل پاییز از دغدغه های کادر بهداشت و درمان می باشد.
وی با تاکید بر این که ایمنی نسبت به کووید ۱۹ ثابت نشده است، اظهار داشت: با عنایت به این که برخی افراد برای دومین بار مبتلا شده اند، پس کسانی که تابحال یک مرتبه مبتلا شده اند هم باید ضوابط بهداشتی را رعایت نمایند.
وی با بیان این که از استان های دیگر در بیمارستان های قم پذیرش نداریم، اضافه کرد: افرادی که ساکن استان های دیگر هستند و خودشان به بیمارستان داخل قم رجوع می کنند، پذیرش می شوند.
قدیر با بیان این که میزان مبتلا شدن به کرونا در کودکان بسیار پایین است، افزود: تابحال تست یکی دو کودک در قم مثبت بوده است و به علت ابتلای کودکان به آنفلوانزا، بیشتر نگرانی را نسبت به شروع فصل پاییز و ابتلای کودکان داریم.
وی با تاکید بر این که برگزاری مراسم رسمی عروسی و عزا در قم ممنوع می باشد، اظهار داشت: متاسفانه بعضی از شهروندان به صورت غیررسمی مبادرت به برگزاری این آیین ها می کنند که در صورت اطلاع و گزارش مردمی، برخورد خواهد شد.

منبع: