توصیه هایی برای داوطلبان اهدای خون؛ شب پیش از اهدای خون خوب بخوابید

به گزارش آنی غذا مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور، اظهار داشت: قبل از اهدای خون شب را خوب بخوابید و صبحانه یا ناهار كافی بخورید.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، مینا کاویانی، با اعلان اینکه انتقال خون و فرآورده های آن هر ساله به نجات زندگی میلیون ها انسان کمک می نماید، اظهار نمود: اهدای خون به کسانی که در شرایط تهدید کننده زندگی مانند بیماری، جراحی یا خونریزی قرار می گیرند که ممکنست نیاز به خون داشته باشند، کمک می نماید تا زندگی طولانی تر و با کیفیت بالاتری داشته باشند و همین طور زمینه درمان های پزشکی و خصوصاً جراحی های پیچیده را نیز فراهم می آورد.
وی افزود: اهدای خون علاوه بر حفظ ارزش های بنیادین انسانی همچون احترام، همدلی و مهربانی، موجب پایداری و پشتیبانی از سیستم های اهدای داوطلبانه رایگان می شود.
کاویانی در ادامه به اهدا کنندگان خون سفارش کرد: قبل از اهدای خون شب را خوب بخوابید، صبحانه یا ناهار کافی بخورید، پیش از اهدای خون یک وعده غذای مناسب بخورید و آب بیشتری نسبت به روزهای گذشته بنوشید، بهتر است قبل از اهدای خون ۵۰۰ سی سی آب ( حدودا ۲ لیوان ) بنوشید، از خوردن قرص آسپرین به مدت ۴۸ ساعت پیش از اهدا ( زیر نظر پزشک خود ) خودداری کنید، از خوردن نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و نوشابه های کافئین دار که ادرار آور هستند، پرهیز کنید، غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی و جگر بخورید، لوبیا، غلات غنی شده با آهن، کشمش، آجیل و برگه میوه ها مثل آلو مناسب هستند واز مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید.
وی در مورد نکات ضروری بعد از اهدای خون، اظهار داشت: بعد از اهدای خون از جای خود بلند نشوید چونکه بدن شما به زمان استراحت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای نیاز دارد تا خودرا با حجم خون اهدایی تطبیق دهد.
کاویانی اضافه کرد: برای جبران خونی که اهدا کرده اید، مقدار بیشتری آب و نوشیدنی (طی ۲۴ ساعت آینده و خصوصاً ۴ ساعت اول ) میل کرده و غذای کاملی بخورید. اهتمام کنید از غذاهای مغذی و غنی از آهن (مانند انواع گوشت قرمز، جگر، مرغ، تخم مرغ، ماهی وحبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس) بیشتر استفاده کنید.
وی با اعلان اینکه بعضی از میوه ها مانند مرکبات (پرتقال و لیمو ترش )، کیوی و سبزیجات، گوجه فرنگی و فلفل سرشار از ویتامین ث هستند، اضافه کرد: ویتامین ث در جذب بیشتر آهن غذا موثر است و به همین خاطر بلافاصله بعد از صرف غذا، برای جذب بهتر آهن، از میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ث استفاده کنید.
کاویانی با اعلان اینکه برخی مواد غذایی مانند چای، قهوه و لبنیات جذب آهن را کم می کنند، اشاره کرد: باید حداقل یک ساعت بین مصرف این اقلام غذایی و وعده غذایی فاصله زمانی باشد.

منبع: