ساخت مدلهای جدید پنجه مصنوعی پا با كارایی بالا

به گزارش آنی غذا محققان دانشگاه اصفهان موفق به عرضه مدلهای جدیدی پنجه مصنوعی پا با كارایی بالاتر از مدل پنجه ترو استپ كمپانی آمریكایی ˮكالج پاركˮ شدند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر نیما جمشیدی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی پزشکی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان با بیان این که در اردیبهشت ماه سال قبل نسبت به ارزیابی و تولید این پنجه اقدام کردم و با همکاری یکی از شرکتهای دانش بنیان نسبت به بومی سازی فناوری های موجود در این پنجه اقدام شد.
وی ادامه داد: همچون مشکلات پیش رو در بومی سازی این پنجه نداشتن مواد اولیه مناسب بوده است، چونکه مواد اولیه این محصول به سبب کاربردهای دوگانه به کشور وارد نمی گردد و به سبب تحریم ها امکان استفاده از مواد اولیه مورد استفاده کمپانی امریکایی در تولید این محصول به کشور وجود نداشت. همینطور کمپانی آمریکایی تولیدکننده در شرایط تحریم از تحویل این پنجه های کربنی به توانخواهان ایرانی خودداری کرد.

دکتر جمشیدی اظهار نمود: بنابراین تیم تحقیقاتی این شرکت دانش بنیان به همراهی و همگامی موسسه صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز و صندوق استان اصفهان مبادرت به سرمایه گذاری جهت تولید این محصول کردند. در گام اول پس از تست های بسیار زیاد، مواد اولیه مشابه محصول آمریکایی تولید و پس از آن متخصصان شرکت باتوجه به تعهدی که نسبت به بالا بردن کیفیت این محصول داشتند، مبادرت به بومی سازی مواد اولیه و رسیدن به ترکیبات متفاوتی کردند که امروز این ترکیبات قابلیت های بسیار جالب و متضادی را دارند و طراحی این پنجه ها قابلیت تحمل ۸۰۰ کیلو گرم وزن در نوک پنجه را دارد که بالاترین قابلیت حرکت و انجام ورزش های قدرتی را به توانخواه می دهد و پس از برداشتن بار بدون هیچگونه تغییر ظاهری به حالت اولیه خود برمی گردد.

وی اشاره کرد: مواد بومی به کار رفته از طرفی استقامت بسیار بالایی داشته و از سویی نرمی و حس راه رفتن طبیعی را به همراه دارد. ترکیبات هوشمند و حافظه دار به کار رفته در قطعات ۱۴ گانه این محصول سبب کارایی بالای این محصول شده است. از طرفی فناوری های به کار گرفته شده در تولید این پنجه کربنی سبب برتری این پنجه نسبت به نمونه های آمریکایی از لحاظ تحمل وزن شده است. این پنجه قابلیت تحمل سه برابر حداکثر وزن تعریف شده در استانداردهای بین المللی را داراست و برای تولید و صرفه جویی ارزی بسیار حائز اهمیت می باشد.

به قول دکتر جمشیدی در تولید این محصول، فناوری های ویژه ای به کار گرفته شده است. قطعات مختلف این پنجه با طراحی دانش بنیان ایرانی محصول را به سطح بالایی از کیفیت و کارایی رسانده است. این مساله سبب شگفتی کارشناسان اروپایی شد، به نحوی که در مدت بسیار کوتاهی نشان CE یا جواز کیفیت و استاندارد مورد نیاز جهت واردات به اتحادیه اروپا را دریافت کرده است.